Imponerande intjäning på eget kapital, högt kassaflöde, stora utdelningar och återköp av aktier.

Här kan du läsa om varför G5 Entertainment trots, eller kanske på grund av, dålig aktieutveckling de senaste åren är ett måste att se över.

Innehållsförteckning

Efter att många framgångsrika år arbetat med förstklassiga upplåsbara spel, har G5 framgångsrikt gått över till en gratis-att-spela affärsmodell och fokuserar på att producera helägda free-to-play-spel inom pussel- och äventyrsspelsgenrerna, såsom Hidden Object, Match-3 och Mahjong Solitaire. – G5 Entertainment.

Snabb aktieanalys av G5 Entertainment

För att ge en snabb och enkel översikt över för och nackdelar med aktien har jag skapat en snabbanalys.
Analysen uppdateras i realtid, med runt 15-30 minuter fördröjning.

Om bilden inte laddas upp direkt, avvakta några sekunder.. det är mycket data som ska processas!

Styrkor

+ Lönsam modell
Intäkterna kommer nästan uteslutande från mikrotransaktioner. Det är en framgångsrik modell där spelen är gratis att spela men för att låsa upp ytterligare funktioner krävs betalning.

Detta innebär att man kan skapa populära spel och fortsätta tjäna pengar på dessa. Man blir även mer flexibla och kan testa vad som fungerar och ej.

+ Smart målgrupp
Spelen riktar sig främst mot kvinnor över 35 år.
Målgruppen är ekonomiskt starka och växande inom mobilspel.

+ Utdelningstillväxt och återköp
G5 har använt sitt kassaflöde till utdelningar och återköp, vilket direkt skapar värde för aktieägarna.

Utdelningar per aktie har växt med 26% per år senaste 5 åren.
Antalet aktier har sjunkit med cirka 2,8% per år under samma period.

+ VD med stort innehav
VD och grundare Vlad Suglobov äger en mycket stor mängd aktier i G5 Entertainment.
Detta signalerar en tro på bolaget och dess framtid. Dessutom gör det att ytterligare incitament finns att driva bolaget för aktieägarnas bästa.

Svagheter

Minskad omsättning
Bolagets omsättning har antingen sjunkit eller varit stillastående de senaste 7 åren, beroende på vilken period man kollar på.
På grund av G5s aktieåterköp har omsättning per aktie inte sjunkit lika mycket.

Volatil aktie
Om G5 lyckas med ett nytt spel kan bolaget tjäna stora pengar, och när detta sker överreagerar gärna aktiemarknaden. När spelen inte är lika heta längre sjunker aktien igen, gärna snabbt och överdrivet.

2017 då man lyckades med ett spel som dubblade tillväxten – aktien steg över 400% på ett par år, för att sedan krascha mer än 80% efterföljande år.
2020 hände det igen då mobilspel väntades generera mer pengar under pandemin – upp över 400%, ner 70%.

Svängningar likt dessa kan avskräcka brända investerare.

Beroende av nyutveckling
Befintliga spel måste underhållas och uppdateras för att hålla kvar spelare.
Och när dessa spel inte längre är populära måste nya spel slå, annars kommer bolaget inte ha en framtid.

Rimligt pris enligt datavärdering

För att ge en snabb och enkel översikt över för och nackdelar med aktien har jag skapat en snabbanalys.
Analysen uppdateras i realtid, med runt 15-30 minuter fördröjning.

Analysen är strikt baserad på data och utan mina tankar och åsikter. En sorts datavärdering helt enkelt.
Mitt rimliga pris finner du längre ner på sidan.

Om bilden inte laddas upp direkt, avvakta några sekunder.. det är mycket data som ska processas!

Teknisk analys

DCF – Diskonterat kassaflödesanalys
Metoden går ut på att beräkna summan av bolagets framtida kassaflöden.
Därefter beräknar du bort ditt procentuella avkastningskrav från kassaflödet varje år.
Sedan begränsar du uträkningen till 10 år och sätter istället en multipel på sista årets kassaflöde.
Därefter summerar du samtliga års kassaflöden. När du sedan adderar tillgångar får du fram vad bolaget bör vara värt idag.

Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren, därefter halveras tillväxten.
Omsättningstillgångar räknas med.
Schablonkostnad för skulder är 3% och räknas bort från fritt kassaflöde.
Avkastningskrav 10%.
Multipel-schablon = 13.

Här kan du läsa mer om DCF-analys och göra en egen värdering!

MOS
Margin of Safety-kalkylatorn är tagen från Phil Towns bok Rule#1 Investing.
Uträkningen är en sorts enklare variant av DCF-värderingen och baseras på nuvarande P/E, historisk tillväxt, avkastningskrav och vinst per aktie.
Bolagens värderingar ser sällan bra ut med denna uträkning, men när man hittar ett som ser bra ut bör bolaget utredas!
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.

Regler för uträkningen på sidan:
Följer boken så noga det går, men med små variationer.
Uträkningen sker på Vinst per aktie (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Det högsta av snitt P/E senaste 5 åren och tillväxt x2 utgör multipeln som ligger till grunden för uträkningen.
Multipeln kan inte vara lägre än 8.
Historisk tillväxt får max vara 15%.
Avkastningskravet är 15%.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Phil Town förespråkar att man även ska ha 50% säkerhetsmarginal. Detta är inte medräknat men lätt att själv tillämpa genom att halvera rimligt pris enl. MOS-uträkningen.

Här kan du läsa mer om MOS och göra en egen värdering!

Återbetalningsmetoden
Visar hur många år det tar för bolagets fria kassaflöde att betala av aktiekursen.
Under 7 år är att föredra. Över 10 år är mindre bra.
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.

Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.

Klicka här för att läsa mer om Återbetalningsmetoden och göra en egen värdering.

Ju högre siffra i ”P/E och tillväxt” desto bättre. En siffra över 1 signalerar ett billigt pris.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.

Tillväxt delat på P/E.

En relativvärdering där vi kollar om bolagets P/E är lägre idag än bolagets genomsnittliga P/E senaste 5 åren.

Pilotskolan, skin in the game, kocken äter sin egen mat är bara några av uttrycken för detta.

Om de som styr bolaget även är ekonomiskt investerade finns extra incitament ett göra ett bra jobb. Jobbet blir mer än bara en lön.

Eller om vänder på det: varför ska du äga aktier i ett bolag där inte de med mest insyn gör det?

Return On Invested Capital är ett mått för att utvärdera företagets effektivitet.

Nyckeltalet visar hur mycket avkastning ett företag genererar på varje investerad krona.

Olika branscher bör ha olika hög ROIC, men ett företag med återkommande hög ROIC har sannolikt konkurrensfördelar gentemot andra bolag.

Oavsett vad man tycker om det är utdelning något som är kursdrivande för en aktie.

Genom att kolla hur stor del av det fria kassaflödet ett bolag betalar ut kan man skapa sig en uppfattning huruvida en utdelning är långsiktigt hållbar eller ej.

Om bolagets rörelsekapital (omsättningstillgångar minus kortfristiga skulder) är högre än långfristiga skulder lär bolaget inte gå i konkurs, såvida inte några riktigt dåliga beslut tas.

En siffra över 1 innebär att bolagets rörelsekapital är större än långfristiga skulder och ett tecken på stabilitet.

Skapas det fler aktier blir din andel utspädd.

Generellt vill man inte att antalet aktier ska öka men det kan finnas rimliga anledningar, exempelvis vid fördelaktiga förvärv.

Återbetalningsmetoden, DCF och MOS kräver positiva kassaflöden. Om ett bolag redovisar negativt kassaflöde eller vinst innebär det att bolagets värde blir negativt. Eftersom du såklart inte får betalt för att köpa ett bolag, vilket uträkningarna kan antyda, har jag valt att sätta ett sträck (-) på bolag med negativa kassaflöden och vinster.

Teknisk analys är inte bara för traders utan kan även kombineras med fundamental analys för att hitta rätt tillfälle att köpa en aktie.

Den tekniska analysen bygger på en sammanfattning från oscillatorer och glidande medelvärden och uppdateras löpande. Intervallet är förinställt på en vecka, men du kan själv välja period genom att klicka på önskat intervall eller ”Mer” i bilden.

Vill du läsa mer om analysens parametrar kan du klicka på bolagets namn i widgeten, då kommer du till Tradingviews hemsida.

Det här är G5 Entertainment

G5 Entertainments kontor. Foto G5 Entertainment Media
G5 Entertainments kontor. Foto G5 Entertainment Media

Följande text är uppdaterad och faktakollad 2025-02-04.
Lästid ca 5 minuter.

G5 är ett bolag noterat på svenska börsen som utvecklar, distribuerar och marknadsför mobilspel.
Huvudfokus är på egna spel, men man licensierar också, dvs publicerar och marknadsför åt andra.

Bolaget riktar sig främst till den ekonomiskt starka målgruppen: kvinnor över 35 år.
Största marknaden är USA.

Spelen

G5 har en portfolio på 26 spel där de största är Sherlock, “the Jewels”-spelen och Hidden City.

94% av G5s målgrupp föredrar spel på mobilen framför datorn, därför utvecklas spelen främst för mobil, men de går även att spela på datorn.

G5 delar upp sina spel i 4 genres: Hidden Object, Match-3, Solitaire/Match-2 och New Genres.

Hidden Object

Hidden City. Foto G5 Entertainment Media
Hidden City. Foto G5 Entertainment Media

Inom Hidden Object ska spelaren hitta dolda objekt.
Spelen kännetecknas av avancerad grafik. 

Inom Hidden Object-spelen har G5 byggt in sitt sociala nätverk “G5 Friends” där man kan hjälpa varandra med kluriga uppgifter.

Dessa spel har ofta hög avkastning.

Match-3

Går ut på att spelaren ska matcha 3 symboler, ofta på rad, för att komma till nästa nivå.

G5 estimerar att genren omsätter över 9 miljarder USD årligen.
Och en del av den omsättningen vill såklart G5 ta del av.

Solitaire/Match-2

Mahjong Solitaire är G5s största spel inom Match-2.
Spelen går ut på att para ihop mahjong-brickor i olika kombinationer i ett stort och komplext pussel.

New Genres

Här experimenterar man med nya genrer.
En del blir skrotade medan andra, som Match-3, går vidare och blir något G5 satsar på.

Mer om bolagets spel hittar du på G5s hemsida!

Affärsmodell

G5 utvecklar free-to-play-spel för mobiler.

Målgruppen är 35-åriga kvinnor, en målgrupp som både är ekonomiskt starka och växande inom mobilspel.

Istället för reklam, som kan förstöra intresset för den återkommande spelaren, satsar G5 på mikrotransaktioner. Dessa mikrotransaktioner kan exempelvis vara för att spelaren ska få ledtrådar och på så vis komma vidare i ett pussel.

Mikrotransaktioner står för 99% av G5s omsättning, reklam endast 1%.

64% av målgruppen spelar på mobilen varje dag.

Bolaget uppskattar att det är 3,3 miljarder människor som regelbundet spelar mobilspel.

Personal och krigets påverkan

En stor del av G5s personal har historiskt kommit från eller bott i Ukraina och Ryssland.

Under 2022 bodde 83% (777 st) av bolagets 937 st anställda i Ryssland eller Ukraina.

Under 2023 var denna siffran 63,5% (583 av 917 st) där merparten var personer bosatta i Ryssland som flyttat eller slutat. Och rimligtvis kommer denna rotation ur Ryssland och Ukraina fortsätta för G5s medarbetare.

Trots detta har bolaget presterat helt ok trots sjunkande omsättning och det verkar vara “business as usual”.

Föga förvånande är det många unga personer som jobbar på företaget, kanske eftersom kombinationen av spel och tech kan vara tilltalande. Dessutom är målgruppen 35 år, så det känns rimligt att de även är med och utvecklar spelen.
För att vara ett spelbolag/apptillverkare har bolaget en stor andel kvinnliga medarbetare. Även här tror jag det kan ha sina fördelar, inte minst eftersom kvinnor är målgruppen.

Bolaget består av ca 55% män och 45% kvinnor.
Det är en relativt ung arbetsplats där medarbetarna där ca 60% är i åldrarna 25 till 34 år och runt 30% är 35 till 45 år gamla.

Framtid

Sedan jag började kolla på bolaget (2018-2019) har G5 utökat antalet speltitlar och hits. Detta har gjort bolaget mycket stabilare. Men man kan inte luta sig tillbaka och vara nöjd. Även i framtiden måste befintliga titlar prestera, vilket innebär att man måste fortsätta underhålla och uppdatera content i spelen.

Man kommer även fortsätta försöka hitta på och utveckla nya hits för att kunna täcka upp för eventuella bortfall av intäkter på äldre spel. Ett lyckat spel kan ha stor påverkan G5s vinst.

”We have now released enough new games to power our future growth and we remain committed to our strategy.

– Vlad Suglobov, CEO via G5s hemsida.

Tidigare har G5s strategi varit en launch av 5-6 spel per år där man bland annat testar nya spel och det finns inget som talar för att detta ska ändras.

Bolaget lägger runt 20% på utveckling (R&D) av nya titlar och förändringar i organisationen.

Framåt vill man även styra användarna direkt till G5s egna butik istället för att gå via Microsofts eller Googles Appstore.
Anledningen är att i egna butiker är marginalerna mycket bättre då man annars får betala upp till 30% av omsättningen. 

Utdelning och återköp

På stämman den 12 juni 2024 beslutades utdelning till aktieägarna på 8 kronor per aktie.

Utdelningen skedde 19 juni 2024 av ett sammanlagt belopp på 62 392 000 kronor.

I samband med stämman beslutade man även att makulera återköpta aktier. Detta innebär 303 650 färre aktier i G5, då till ett värde av 32 948 000,87 kronor.

Detta innebär i praktiken cirka 12 kronor tillbaka till aktieägarna, antingen via utdelning eller färre aktier i bolaget.

Baserat på G5s kassaflöde tror jag att G5 kommer fortsätta kunna skapa värde till aktieägarna genom både höga utdelningar och återköp av aktierna.

Dessutom har G5 en, i mina ögon, orimligt stora omsättningstillgångar. Kanske finns det läge för en extrautdelning inom kort?

Om bolaget löser sina skulder och därefter betalar ut resterande omsättningstillgångar skulle det innebära ca 28,5 kronor per aktie. En saftig utdelning som visar på hur mycket bolaget tjänar.

Dessutom delar G5 ut mindre än 50% av sitt fria kassaflöde. Bolaget skulle rimligen kunna öka utdelningen till 12 kronor per aktie + återköp av aktier. Rejäl potential att utdelningsökningar kommer ske inom närmsta åren med andra ord!

Utdelningstillväxt och historik

De senaste 5 åren har utdelningen växt med 33,75% per år. Det är milt sagt en imponerande tillväxt för ett bolag som dessutom verkar ha mycket kvar att ge!

2024-06-19: 8,00 kr.
2023-06-21: 8:00 kr.
2022-06-22: 7:00 kr.
2021-06-22: 6,25 kr.
2020-06-15: 2,50 kr.

Återköp av aktier

Sedan 2019 köper bolaget tillbaka sina aktier. När dessa är köpta makuleras de.
På detta sätt finns det färre aktier i omlopp och varje aktie tar större del av kakan.

På grund av återköpen har antalet aktier minskat med nästan 3% per år.
Om aktien köps tillbaka när den är billig gynnar det aktieägarna, annars föredrar jag att det blir en motsvarande utdelning istället.
Tyvärr har bolaget gjort återköp 2020-2022 under år som jag tyckte att aktien var på gränsen till övervärderad. 

Men nu har aktien gått ner runt 80% sedan toppen, trots att kassaflödet rullar på. Så nu får bolaget gärna köpa tillbaka så mycket man kan.
Alternativt göra extrautdelningar så jag kan köpa fler G5, utfallet blir detsamma för mig.

Värdering 2024-08-09

Värderingarna nedan är ganska negativt gjorda, på så vis är uppsidan större än de ger sken av!

Nuvärdesmetoden (DCF)

När jag gör nuvärdesmetoden för G5 Entertainment tar jag höjd för fortsatt sjunkande tillväxt och använder mig av -2,5%, vilket är samma siffra som bolagets omsättning sjunkit de senaste 3 åren. Detta reflekterar inte min tro, men det är bättre att räkna för lågt.

Min värdering av G5 är 166kr per aktie för 10% årlig avkastning, enligt min DCF-värdering.
Till dagens pris på 129 kr per aktie innebär det en potentiell avkastning på runt 15% per år.

Här kan du göra din egen uträkning med mitt verktyg för DCF-analys.

Mina tre case

Base-case:
Värde: 166,11 kr per aktie.
Fritt kassaflöde: 11,88 kr.
Omsättningstillgångar: 47,31 kr per aktie.
Tillväxt 1-5 år: 0%.
Tillväxt 6-10 år: 0%.
Multipel: 10.
Avkastningskrav 10%.

Bull-case:
Värde: 239,16 kr per aktie.
Fritt kassaflöde: 16,88 kr.
Omsättningstillgångar: 47,31 kr per aktie.
Tillväxt 1-5 år: 2%.
Tillväxt 6-10 år: 2%.
Multipel: 10.
Avkastningskrav 10%.

Bear-case:
Värde: 107,23 kr per aktie.
Utdelning: 10 kr per aktie.
Omsättningstillgångar: 47,31 kr per aktie.
Tillväxt 1-5 år: 0%.
Tillväxt 6-10 år: 0%.
Multipel: 10.
Avkastningskrav 15%.

Är G5 ett bra köp?

G5 är en kassaflödesmaskin, har god lönsamhet och tillgångar värderade högre än halva bolaget.

Med återkommande tvåsiffrigt avkastning på eget kapital är den stora frågan: till vilket pris ska man köpa?

I takt med att bolagets omsättning har minskat de senaste åren har aktiekursen rasat.
Detta anser jag har skapat ett intressant läge där man kan köpa aktien till ett bra pris, och därmed överavkasta index trots dålig tillväxt.

Mitt GAV på aktien är 107 kronor, och som det ser ut nu överväger jag att fylla på ytterligare.

Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.

Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.

Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Innehållsförteckning