Costco Wholesale aktie (COST) – fundamental analys 2024

Costco var superinvesteraren Charlie Mungers favoritaktie och han älskade att prata om bolaget.

Med kunden i fokus, fantastiska marginaler och ett unikt sätt att tjäna pengar är det lätt att förstå varför Costco har lojala kunder. Detta och mycket mer får du lära dig i aktieanalysen!

Och ingen analys är komplett om man inte försöker lista ut ett rimligt pris på aktien.

Så häng med och lär dig om en gigant inom livsmedelsindustrin!

Innehållsförteckning

”We operate membership warehouses and e-commerce websites based on the concept that offering our members low prices on a limited selection of nationally-branded and private-label products in a wide range of categories will produce high sales volumes and rapid inventory turnover. When combined with the operating efficiencies achieved by volume purchasing, efficient distribution and reduced handling of merchandise in no-frills, self-service warehouse facilities, these volumes and turnover enable us to operate profitably at significantly lower gross margins.” – Costco

Snabbanalys av Costco aktie

För att ge en snabb och enkel översikt över för och nackdelar med aktien har jag skapat en snabbanalys.
Analysen uppdateras i realtid, med runt 15-30 minuter fördröjning.

Om bilden inte laddas upp direkt, avvakta några sekunder.. det är mycket data som ska processas!

Förklaring av uträkningarna finner du längst ner på sidan.

Följande text är uppdaterad 2024-03-02.
Lästid ca 6 minuter.

Costco kundvagnar. Foto Tokaijiru, Pixabay
Costco kundvagnar. Foto: Tokaijiru, Pixabay

Det här är Costco

Costco driver ett stort nätverk av dagligvarubutiker som framförallt finns i USA.

Genom bulkinköp och prenumerationstjänst för att få handla, trycker Costco ner sina priser och skapar lojala kunder.

Rötter

Costco’s rötter kommer från Price Club (1976) som sålde lågprisvaror till kunder som hade betalt medlemskap. Några år senare kopierade man affärsmodellen och skapade Costco 1983 i Seattle.
1993 slog man ihop bolagen under namnet Price Costco som 4 år senare bytte namn till Costco.

Varuhus som butiker

Genom att butikerna fungerar som varuhus, behöver man inte packa upp, förflytta och presentera varor, utan kan göra det direkt från varuhyllan eller från pall på golvet, vilket är ett extremt effektivt sätt att pressa priserna.

Kontroll av varor

Genom hård kontroll av de varor man säljer pressar man även leverantörer att fortsätta hålla god kvalitet, för att inte bli utbytta.
Dessutom är det lättare för Costco att ha koll på hur bra produkten är och det blir lättare för kunden att välja, utan att utbudet blir sämre.. men istället för 14 olika märken av naturellt vatten får du välja mellan tre märken.

I en undersökning hade Costco 4000 unika varor, medan Walmart erbjöd över 140 000 unika varor trots motsvarande storlek och försäljning.

Trots färre likvärdiga märken och produkter ska allt du behöver finnas på Costco, vilket gör det lättare för kunden att handla.

Genom att skära ner på antalet likvärdiga produkter kan bolaget sätta press på leverantörerna och få ett bättre pris på de märken som säljs, eftersom man vet att de varumärken som presenteras kommer sälja rejält. 

Prenumerationstjänst

För att få handla på Costco måste du vara medlem via någon av deras prenumerationstjänster.
Att behöva betala för att få handla kan i våra öron låta konstigt, och det tyckte man även i USA på 70-talet när andra bolag började med denna affärsidén. Men genom fördelar som medlem tjänar man snabbt in kostnaden.

Som medlem får du tillgång till bl.a. billiga varor, resor, försäkringar och framförallt kan ta del av cashback i Costco’s butiker.

Medlemskapet har över 90% förnyelsefrekvens och innehavs av över 100 miljoner medlemmar.

Genom att kunder redan betalt en avgift för att få handla på Costco blir psykologiskt lättare för kunden att gilla Costco, för att rättfärdiga utgiften. Cashback ger ytterligare incitament att inte välja en konkurrent.

Costco’s cashback innebär att kund får 2% återbetalt på alla köp, med en maximal utbetalning på 1000 dollar per år. Medlemskapet kostar 120 dollar om året.

För att ”tjäna in” årsavgiften genom cashback behöver en familj handla varor på Costco för ca 600 dollar i månaden. Och eftersom det mesta man behöver finns på Costco är det lätt för en familj att komma upp i den summan. Utöver detta får man åtkomst till billigare priser. Så att betala för medlemskap låter inte så illa om man är lojal kund och kommer upp i summor över 600 dollar i månaden.

Eftersom merparten av Costco’s vinst kommer från medlemskapet gör man allt för att ha glada och återkommande lojala kunder.

I snitt ökar Costco kostnaden på medlemskapet var 5e år, vilket innebär att det snart bör vara dags för en ny ökning.

Medvetet sämre marginaler

Costco är kända för provsmakningar i sina butiker, vilket leder till ytterligare nöjda kunder. Med rikliga portioner får man även fler kunder och en provsmakning leder inte sällan till två-tre gånger så hög försäljning av varan.

Men man är inte ute efter att kränga de produkterna med bäst marginaler.
Costco’s bruttomarginal på sålda varor ligger i snitt runt 11% medan Walmart har över 25%, men det finns en smart anledning till det.
För att inte göra övervinster på sina varor har Costco en intern regel som säger att om bruttomarginalen på en produkt överstiger 14% måste VD och styrelsen godkänna produkt och pris

På detta sätt kan man pressa priset på produkterna för att få fler lojala kunder, eftersom Costco’s vinst i huvudsak kommer från kundens abonnemang, och inte vad kunden köper i butik.

Eftersom merparten av Costco’s vinst kommer från medlemskapet gör man allt för att ha glada och återkommande lojala kunder.

Nöjd personal

För att ha en bra stämning och nöjda kunder erbjuder Costco högre löner än konkurrenterna Walmart och Target. De anställdas nöjdhetsgrad är ofta i ”Top 100” av amerikanska bolag enl. Glassdoor.com.

Nöjd personal kan leda till att man stannar länge, och stannar man länge blir man ofta kompetent.
Ett bra bevis på det är Costcos nya VD Ron Vachris som jobbat på bolaget i 40 år, ända sedan han inledde karriären som gaffeltrucksförare.

Storlek och geografi

Under 2023 fanns Costco på 871 platser, fördelat enligt följande:

USA och Puerto Rico: 600.
Canada: 108.
Mexico: 40.
Japan: 33.
Storbritannien: 29.
Korea: 18.
Australien: 15.
Taiwan: 14.
Kina: 5.
Spanien: 4.
Frankrike: 2.
Nya Zeeland: 1.
Island: 1.
Sverige: 1.

Under 2024 planerar man 31 nya ställen. Bland annat nya anläggningar i Kina.
Då det tar i snitt 130 dagar att bygga en ny Costco från att första spadtaget tas är det inte en omöjlighet, även om det är oroligheter i världen.

Eftersom Costco är koncentrerat i Nordamerika står USA och Canada för ca 85% av bolagets försäljning.

Bolagets nettoomsättning är strax under 250 miljarder dollar per år.
Costcos omsättning är alltså mer än 30 gånger så hög som Axfood, som vi ser som ett stort bolag i Sverige.

Är Costco aktie ett bra köp?

Värdering 2024-03-02

Costco är värt en premie, men jag anser att bolaget inte är bra köp till dagens pris (749,44 USD), även om jag gärna skulle äga bolaget i framtiden. Just nu är bolaget orimligt högt prissatt.

Min värdering utgår från att varuhus som Costco och Walmart fortsatt kommer prestera bra och att inte alla kunder migrerar till internet.

Jag är till och med redo att tumma på mitt avkastningskrav som vanligtvis är 15% per år.

Utifrån ett mycket lägre avkastningskrav skulle ändå aktien behöva halveras innan jag köper den då jag anser att den borde kosta strax under 400kr för att aktien ska vara ett bra köp.

Vilket är synd, riktigt synd. För jag skulle gärna äga detta fantastiska bolag med en imponerande hög ROIC.

Ska man ta stöd i superproffsens värderingar tyckte även Costco-älskaren Charlie Munger att aktien var dyr när den kostade 519kr i början av 2022. Men trots att han tyckte bolaget var övervärderat var han tydlig att han definitivt inte ville sälja sina befintliga aktier i bolaget.

Teknisk analys

Teknisk analys är inte bara för traders utan kan även kombineras med fundamental analys för att hitta rätt tillfälle att köpa en aktie.

Den tekniska analysen bygger på en sammanfattning från oscillatorer och glidande medelvärden och uppdateras löpande. Intervallet är förinställt på en vecka, men du kan själv välja period genom att klicka på önskat intervall eller ”Mer” i bilden.

Vill du läsa mer om analysens parametrar kan du klicka på COST i widgeten nedan.

Bolagsdata

Utdelning och utdelningshistorik

Costco har sedan 2004 gjort kvartalsvisa utdelningar till sina investerare.

EX-DIVIDEND DATERECORD DATEPAYABLE DATEAMOUNT PER SHARE
02/01/202402/02/202402/16/2024$1.02
12/27/202312/28/202301/12/2024$15.00
11/02/202311/03/202311/17/2023$1.02
08/24/202308/25/202309/08/2023$1.02
05/04/202305/05/202305/19/2023$1.02
02/02/202302/03/202302/17/2023$0.90
10/27/202210/28/202211/10/2022$0.90
07/28/202207/29/202208/12/2022$0.90
04/28/202204/29/202205/13/2022$0.90
02/03/202202/04/202202/18/2022$0.79

Reflektion

Att läsa om Costco’s affärsidé gav mig orimligt mycket nöje och jag förstår varför Costco var Charlie Mungers favoritbolag att prata om.

Jag både vill äga aktien och ha ett Costco nära mig. 
Att handla kvalitativa varor på bulk utan att behöva lägga tid på att åka mellan olika varuhus lockar mig enormt mycket. Att dessutom få cashback på redan rimliga priser är orimligt lockande för mig.

Med många olika produkter och provsmakningar skulle den veckovisa familjeutflykten för storhandel bli än mer uthärdlig.

På grund av Costcos interna kontroll på vad som säljs på sina hyllor kanske man missar vissa varumärken man är van vid, men tack vare samma kontroll vågar man prova fler olika märken.

Costco’s affärsmodell bygger alltså på att vara en ”one stop shop” med billiga och prisvärda varor. Men tror man att internethandeln är döden för stora lagerbutiker bör man kanske snarare kolla på Walmart, som ligger flera snäpp föra inom e-handel.

Men tror man likt mig att kunder gärna storhandlar på ett ställe och inte låter någon annan plocka ihop varorna så är Costco ett av världens absolut finaste livsmedelsbolag.

Det är en imponerande affärsidé att låta kunderna betala för att få handla, men med cashbacken blir man snabbt övertygad om att det ändå är värt det som kund. Och det är även värt det för Costco, så länge man lyckas ha nöjda kunder och kan få in abonnemangsavgiften, för marginalerna på försäljning av produkter är inte hög och ibland till och med negativ.

Med andra ord önskar jag såklart att kedjan kommer nära mig, isåfall blir det abonnemang direkt då idén med bra kvalitet till billigare pris lockar. Men framförallt lockar det med att handla på bulk. Perfekt både för familjer och hoarders!

Fram tills Costco kommer till Karlstad får jag tyvärr nöja mig med att jag kan köpa aktien, även om den tyvärr är alldeles för dyr för tillfället.

Avslutningsvis vill jag dela med mig av Warren Buffetts skämt om Charlie Munger och Costco.
Ett skämt som sammanfattar min hustrus syn på våra samtal när jag analyserar ett bolag.

Förklaring uträkningar i snabbanalys

Återbetalningsmetoden
Visar hur många år det tar för bolagets fria kassaflöde att betala av aktiekursen.
Under 7 år är att föredra. Över 10 år är mindre bra.
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.

Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.

Klicka här för att läsa mer om Återbetalningsmetoden och göra en egen värdering.

DCF – Diskonterat kassaflödesanalys
Metoden går ut på att beräkna summan av bolagets framtida kassaflöden.
Därefter beräknar du bort ditt procentuella avkastningskrav från kassaflödet varje år.
Sedan begränsar du uträkningen till 10 år och sätter istället en multipel på sista årets kassaflöde.
Därefter summerar du samtliga års kassaflöden. När du sedan adderar tillgångar får du fram vad bolaget bör vara värt idag.

Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren, därefter halveras tillväxten.
Omsättningstillgångar räknas med.
Schablonkostnad för skulder är 3% och räknas bort från fritt kassaflöde.
Avkastningskrav 10%.
Multipel-schablon = 13.

Här kan du läsa mer om DCF-analys och göra en egen värdering!

MOS
Margin of Safety-kalkylatorn är tagen från Phil Towns bok Rule#1 Investing.
Uträkningen är en sorts enklare variant av DCF-värderingen och baseras på nuvarande P/E, historisk tillväxt, avkastningskrav och vinst per aktie.
Bolagens värderingar ser sällan bra ut med denna uträkning, men när man hittar ett som ser bra ut bör bolaget utredas!
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.

Regler för uträkningen på sidan:
Följer boken så noga det går, men med små variationer.
Uträkningen sker på Vinst per aktie (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Det högsta av snitt P/E senaste 5 åren och tillväxt x2 utgör multipeln som ligger till grunden för uträkningen.
Multipeln kan inte vara lägre än 8.
Historisk tillväxt får max vara 15%.
Avkastningskravet är 15%.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Phil Town förespråkar att man även ska ha 50% säkerhetsmarginal. Detta är inte medräknat men lätt att själv tillämpa genom att halvera rimligt pris enl. MOS-uträkningen.

Här kan du läsa mer om MOS och göra en egen värdering!

Värdering av bolagets egna kapital.

Tillgångar minus skulder. Delas sedan på antalet aktier.

Ju högre siffra i ”Tillväxt högre än P/E” desto bättre. En siffra över 1 signalerar ett billigt pris.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.

Tillväxt delat på P/E.

En siffra över 2 innebär att bolaget har dubbelt så stora lättomsatta tillgångar som skulder som ska betalas inom kort.

Genom att jämföra omsättningstillgångarna med bolagets skulder kan man få sig en bild av hur stabilt bolaget är.

En siffra över 1 innebär att bolagets rörelsekapital är större än långfristiga skulder.

Om bolagets rörelsekapital (omsättningstillgångar – kortfristiga skulder) är högre än långfristiga skulder lär bolaget inte gå i konkurs, såvida inte några riktigt dåliga beslut tas.

När underliggande dokument inte får kontakt med Google blir många av uträkningar ofullständiga.
Dessa taggas då med #SAKNAS och rättas oftast automatiskt inom 15 minuter men kräver att du laddar om sidan.

Återbetalningsmetoden, DCF och MOS kräver positiva kassaflöden. Om ett bolag redovisar negativt kassaflöde eller vinst innebär det att bolagets värde blir negativt. Eftersom du såklart inte får betalt för att köpa ett bolag, vilket uträkningarna kan antyda, har jag valt att sätta ett sträck (-) på bolag med negativa kassaflöden och vinster.

Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.

Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.

Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.