Axfoods är en populär aktie inom dagligvaruhandel som lockar med sin stabilitet och starka marknadsposition.
I denna analys går vi igenom Axfoods styrkor, svagheter och framtidsutsikter.
Självklart bjuds även på en automatisk datavärdering, teknisk analys och min värdering.
Allt för att du ska få en bättre uppfattning om Axfood är en köpvärd aktie.
Innehållsförteckning
Axfood är en ledande koncern inom dagligvaruhandeln i Sverige och en familj av olika koncept i samverkan. Syftet med Axfoods Investor Relations är att kontinuerligt informera kapitalmarknaden om bolagets verksamhet och utveckling. – Axfood
Snabb aktieanalys av Axfood
Styrkor
+ Nästintill oligopol
För att kunna öppna en butik som kan konkurrera med andra butiker krävs ofta en viss storlek för att kunna köpa in tillräckligt mycket och med rimliga marginaler.
Dessutom är kunderna ofta väldigt lojala.
Etablerade bolag på marknaden har därför ofta en fördel i konkurrensen mot nya bolag som kämpar i starten.
+ Ocykliskt och inflationsäkert
“Alla behöver äta” är ett ständigt argument när forumexperter ska förklara varför man ska äga Axfood, och helt fel är det ju inte även om det finns många andra saker att förstå innan man köper ett bolag.
Oavsett om vi har lite eller mycket i plånboken kommer vi behöva köpa mat.
Och högre kostnader för livsmedelsbutiken tas ut på kunderna genom högre priser.
Om Axfood kan hålla (eller öka) sina marknadsandelar kommer bolaget tjäna pengar även om kostnader stiger.
+ Stark ägare
Familjen Ax:son är en av Sveriges mest inflytelserika familjer och har varit med från början och äger strax över 50% av aktierna i Axfood. Generation efter generation blir slipade företagare som fortsätter driva Axel Johnsons livsverk vidare där bland annat Axfood räknas med.
Nu är Antonia Ax:son Johnson den mest framträdande i familjen och år 2024 fick hon Vasaorden av Sveriges kung, ”För utomordentliga insatser inom näringsliv och andra samhällssektorer”.
+ Stabila
Axfood är ett stabilt bolag på många sätt.
När man kollar siffrorna från rapporter går de stadigt uppåt, nästan så man kan göra en kvalificerad gissning hur det ser ut om 5 år.
Och sånt uppskattas av analytiker och investerare som gärna sätter en premie på bolaget.
Svagheter
– Hård konkurrens med befintliga aktörer
ICA och Coop är Axfoods huvudkonkurrenter i Sverige och det är en ständig kamp om kunderna.
Utanför Sverige finns det ännu fler vilket kan göra det svårt att slå sig in på andra marknader.
– Politiska påtryckningar
Om Axfoods vinster ökar samtidigt som det blir tuffare för gemene man kan man räkna med att politiker snart kommer med pekpinnar och “tvingar” Axfood till lägre marginaler.
– Låg tillväxt och högt aktiepris
Med en låg tillväxt kan det vara svårt att motivera att bolaget ska vara så högt värderat som det periodvis är.
Om man lyfter man blicken finns ofta billigare livsmedelsbolag ute i Europa.
Eftersom Axfood stabilt levererar bra resultat värderar aktiemarknaden ofta aktien lite högre än andra bolag.
– Låga marginaler
Dagligvaruhandeln är känd för sina låga marginaler, Axfood är inget undantag även om man slår europeiska och amerikanska dagligvarubolag på fingrarna.
Att kunna leva på låga marginaler bidrar visserligen till en vallgrav, eftersom det blir svårare för bolag att ta sig in på marknaden, men det ger inte mycket utrymme för snedsteg.
Rimligt pris enligt datavärdering
För att ge en snabb och enkel översikt över för och nackdelar med aktien har jag skapat en snabbanalys.
Analysen uppdateras i realtid, med runt 15-30 minuter fördröjning.
Analysen är strikt baserad på data och utan mina tankar och åsikter. En sorts datavärdering helt enkelt.
Mitt rimliga pris finner du längre ner på sidan.
Om bilden inte laddas upp direkt, avvakta några sekunder.. det är mycket data som ska processas!
Teknisk analys
DCF – Diskonterat kassaflödesanalys
Metoden går ut på att beräkna summan av bolagets framtida kassaflöden.
Därefter beräknar du bort ditt procentuella avkastningskrav från kassaflödet varje år.
Sedan begränsar du uträkningen till 10 år och sätter istället en multipel på sista årets kassaflöde.
Därefter summerar du samtliga års kassaflöden. När du sedan adderar tillgångar får du fram vad bolaget bör vara värt idag.
Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren, därefter halveras tillväxten.
Omsättningstillgångar räknas med.
Schablonkostnad för skulder är 3% och räknas bort från fritt kassaflöde.
Avkastningskrav 10%.
Multipel-schablon = 13.
Här kan du läsa mer om DCF-analys och göra en egen värdering!
MOS
Margin of Safety-kalkylatorn är tagen från Phil Towns bok Rule#1 Investing.
Uträkningen är en sorts enklare variant av DCF-värderingen och baseras på nuvarande P/E, historisk tillväxt, avkastningskrav och vinst per aktie.
Bolagens värderingar ser sällan bra ut med denna uträkning, men när man hittar ett som ser bra ut bör bolaget utredas!
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.
Regler för uträkningen på sidan:
Följer boken så noga det går, men med små variationer.
Uträkningen sker på Vinst per aktie (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Det högsta av snitt P/E senaste 5 åren och tillväxt x2 utgör multipeln som ligger till grunden för uträkningen.
Multipeln kan inte vara lägre än 8.
Historisk tillväxt får max vara 15%.
Avkastningskravet är 15%.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Phil Town förespråkar att man även ska ha 50% säkerhetsmarginal. Detta är inte medräknat men lätt att själv tillämpa genom att halvera rimligt pris enl. MOS-uträkningen.
Återbetalningsmetoden
Visar hur många år det tar för bolagets fria kassaflöde att betala av aktiekursen.
Under 7 år är att föredra. Över 10 år är mindre bra.
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.
Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Klicka här för att läsa mer om Återbetalningsmetoden och göra en egen värdering.
Ju högre siffra i ”P/E och tillväxt” desto bättre. En siffra över 1 signalerar ett billigt pris.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Tillväxt delat på P/E.
En relativvärdering där vi kollar om bolagets P/E är lägre idag än bolagets genomsnittliga P/E senaste 5 åren.
Pilotskolan, skin in the game, kocken äter sin egen mat är bara några av uttrycken för detta.
Om de som styr bolaget även är ekonomiskt investerade finns extra incitament ett göra ett bra jobb. Jobbet blir mer än bara en lön.
Eller om vänder på det: varför ska du äga aktier i ett bolag där inte de med mest insyn gör det?
Return On Invested Capital är ett mått för att utvärdera företagets effektivitet.
Nyckeltalet visar hur mycket avkastning ett företag genererar på varje investerad krona.
Olika branscher bör ha olika hög ROIC, men ett företag med återkommande hög ROIC har sannolikt konkurrensfördelar gentemot andra bolag.
Oavsett vad man tycker om det är utdelning något som är kursdrivande för en aktie.
Genom att kolla hur stor del av det fria kassaflödet ett bolag betalar ut kan man skapa sig en uppfattning huruvida en utdelning är långsiktigt hållbar eller ej.
Om bolagets rörelsekapital (omsättningstillgångar minus kortfristiga skulder) är högre än långfristiga skulder lär bolaget inte gå i konkurs, såvida inte några riktigt dåliga beslut tas.
En siffra över 1 innebär att bolagets rörelsekapital är större än långfristiga skulder och ett tecken på stabilitet.
Skapas det fler aktier blir din andel utspädd.
Generellt vill man inte att antalet aktier ska öka men det kan finnas rimliga anledningar, exempelvis vid fördelaktiga förvärv.
Återbetalningsmetoden, DCF och MOS kräver positiva kassaflöden. Om ett bolag redovisar negativt kassaflöde eller vinst innebär det att bolagets värde blir negativt. Eftersom du såklart inte får betalt för att köpa ett bolag, vilket uträkningarna kan antyda, har jag valt att sätta ett sträck (-) på bolag med negativa kassaflöden och vinster.
Teknisk analys är inte bara för traders utan kan även kombineras med fundamental analys för att hitta rätt tillfälle att köpa en aktie.
Den tekniska analysen bygger på en sammanfattning från oscillatorer och glidande medelvärden och uppdateras löpande. Intervallet är förinställt på en vecka, men du kan själv välja period genom att klicka på önskat intervall eller ”Mer” i bilden.
Vill du läsa mer om analysens parametrar kan du klicka på bolagets namn i widgeten, då kommer du till Tradingviews hemsida.
Det här är Axfood
Följande text är uppdaterad och faktakollad 2025-01-25.
Lästid ca 7 minuter.
Axfood är verksamma inom dagligvaruhandeln.
Inom Axfood återfinns bland annat Willys och Hemköp.
Bolaget grundades år 2000 genom en sammanslagning av D&D Dagligvaror och Hemköp.
Man köpte även Willys Cash och LL:S Livs som tillsammans bildade Willys samt köpte flera Spar-bolag.
Fem år senare sålde man hela innehavet i Spar Finland för att fokusera på Sverige.
Sveriges billigaste matkasse
Willys, som är Axfoods flaggskepp, har som mål att ha Sveriges billigaste matkasse.
Och år efter år vinner Willys olika undersökningar där man vill skapa den billigaste matkassen för olika sorters hushåll.
Det jag tycker är intressant är att man trots detta har bättre rörelsemarginaler än många liknande bolag ute i Europa.
På matpriskollen.se kan du se hur det ser ut i din egen region.
Spoiler: Axfood är troligen billigast.
Vad är rörelsemarginaler?
Rörelsemarginal är ett nycketlat som visar hur mycket av varje intjänad krona som blir kvar efter att bolaget betalat för utgifter som exempelvis löner, hyra och material. Genom att kolla på rörelsemarginalen kan man se hur effektivt bolaget sköter sin verksamhet. Ju högre procent desto mer pengar tjänar man.
Axfoodfamiljens varumärken
Axfood äger flera olika bolag. De mest kända är Willys, Hemköp och Snabbgross.
Via Willys, Hemköp och Mat.se säljer Axfood egna varumärken som lågprisalternativen Garant och Eldorado.
Koncernens rörelsemarginal ligger strax över 4% med ett långsiktigt finansiellt mål på 4,5%.
Willys
Sveriges ledande lågpriskedja med över 200 butiker och ca 7000 anställda.
Trots att Willys är Axfoods lågpriskedja tycks Willys rörelsemarginal vara bland de högsta hos koncernens varumärken (cirka 4,5-5%).
Man har lyckats med detta genom fokus på kostnader och effektivisering som E-handel och obemannad utcheckning.
Hemköp
Det finns fler än 200 Hemköp-butiker.
Butikerna har god rörelsemarginal (runt 4%), men man har inte ens en fjärdedel av Willys omsättning.
Tempo
Tempo består av över 100 handlarägda butiker.
Tanken är att Tempo ska vara allt från en mötesplats för mindre samhällen på landsbygden till närförort till större stad.
Många butiker har paketutlämning, spelombud och läkemedelsförsäljning/uthämtning.
Dagab
Det helägda bolaget Dagab driver och utvecklar Axfoodkoncernens sortiment, inköp och logistik.
Därmed har Dagab en nyckelroll i Axfoods framtid.
Dagab är det varumärket i Axfoods portfölj som har störst omsättning. Tyvärr har man låga rörelsemarginaler (ca 1,5%), men det kanske inte är så konstigt eftersom verksamheten främst går ut på att göra så att Axfoods varumärken går bra.
Lagret omsätts i snitt var 11:e dag, eller 33 gånger per år.
Snabbgross
Snabbgross är främst grossister till restaurang, snabbmat och café, men man har även runt 30 butiker för privatkunder.
City Gross
Består av 42 stormarknader och e-handel.
Man erbjuder färskvaru och storhandel under samma tak. Alla butiker har butiksstyckat kött, manuella fiskavdelningar och egna bagerier.
Dessutom finns ett brett sortiment för hus, hem och fritid.
City Gross har haft gemensam kontroll av Axfood och Bergendahl sedan 2021, men i slutet av 2024 tog Axfood ensam kontroll över City Gross.
City Gross väntas vara lönsamma 2026 enligt VD.
Apohem
Apohem är ett nätapotek som säljer både receptfria och receptbelagda läkemedel.
Man erbjuder även produkter inom hälsa och hudvård samt personlig rådgivning.
Urban Deli
Finns i Stockholm och är en kombination av restaurang, matbutik och saluhall med egen produktion av hälsosam mat.
Axfood äger 91% av Urban Deli.
Handlar’n
Profilerar sig som “ortens enda butik”, men finns även mer centralt.
Erbjuder matvaror och tjänster.
Eurocash
En av de ledande butikerna utmed gränsen till Norge med sju butiker mellan Strömstad och Storlien.
Ca 80% av kunderna är norrmän.
Matöppet
Dagligvarubutiker som drivs av fristående handlare.
Matöppet ingår i Dagab.
Du kan läsa mer om bolaget i Axfood på deras hemsida.
Marknadsandel
Dagligvaruhandeln har ofta lojala kunder.
Man vill veta vad man stoppar i munnen, därför köper man samma produkter. Dessutom vill man inte vela runt och leta efter varor, det är mycket mer praktiskt att veta var produkterna finns. För finns det något värre än att köpa mat i en ny butik efter jobbet?
Av dessa anledningar väljer vi gärna samma butiker när vi handlar, vilket i sin tur för det svårt för nya livsmedelsbolag att ta en plats.
Så det är inte svårt att förstå att det är svårt att ta marknadsandelar, men det hindrar inte bolagen från att försöka.
Axfood står för ca 20% av marknaden och är Sveriges näst största livsmedelsföretag.
Bara ICA Gruppen har större marknadsandelar (ca 50%).
Coop kommer på en hedrande tredjeplats.
Framtid
Axfoods mål för 2030 handlar om att vara den starkaste kraften för hållbar mat i Sverige och att man är med och gör Sverige friskare. Även inkludering, innovation och teknik är med i deras mål.
I det här stycket kommer lite av de tankar jag har om Axfoods framtid.
Digitalisering & automation
Det är självklart med ett fortsatt fokus på digitalisering och automation, oavsett om man planerar att expandera eller ej.
Genom att bli mer effektiva kan bolaget få bättre marginaler, eller sänka priserna mot kunder för att få större marknadsandel.
Oavsett blir utfallet samma: mer pengar till aktieägarna.
Senaste åren har Axfood satsat på digitalisering och automatisering.
Med en yta på 50.741 kvm har Dagab har Sveriges 16e största lager, även detta fokuserat på automatiseing enligt fastighetsvärlden.
Tillväxt
Även för ett välkänt och kompetent bolag som Axfood kan det vara svårt att slå sig in på nya marknader i andra länder.
Om jag får spekulera fritt skulle jag tro att Axfoods bolag Eurocash, som är ett känt varumärke vid norska gränsen, ligger närmast till hands för en organisk expansion i Norge.
Men om bolaget riktar blickarna utanför Sveriges gränser är nog uppköp av andra kedjor mer rimligt.
Med största sannolikhet lär man fortsätta att förbättra marginaler samtidigt som man tar marknadsandelar på svenska marknaden, både via uppköp och organiskt.
Därmed tror jag man kommer fortsätta ett av de ledande bolagen i Sverige, men en ständig kamp om marknadsandelar och marginaler med ICA.
Lågprisjättar kan bli ett problem
Ett stort bolag med muskler och liknande målgrupp skulle kunna äta upp Axfoods marknadsandelar.
Ett sånt bolag är Costco som skulle kunna bli ett problem för Axfood.
Lågprisvaruhuset vars medlemskap skapar otroligt lojala kunder riktar sig mot de prismedvetna kunderna.
Min analys av Costco hittar du här.
Planerar man expansion i Europa får man konkurrera med bolag som Carrefour, Ahold Delhaize och Europris, beroende på vart man vill slå sig in.
Bolagsdata
Utdelning
Axfoods utdelningar sker vanligtvis i två lika stora omgångar per år.
Den ena utdelningen sker vanligen i slutet av mars medan den andra brukar vara slutet av september.
Utdelningspolicy
Utdelning ska vara minst 50% av resultatet efter skatt. Men har historiskt varit mycket högre, upp till 90%.
Utdelningshistorik
2025-09-XX: 4,25kr.
2025-03-16: 4,50 kr.
2024-09-25: 4,25 kr.
2024-03-27: 4,25 kr.
2023-09-27: 4,00 kr.
2023-03-29: 4,15 kr.
2022-09-28: 3,75 kr.
2022-03-30: 4,00 kr.
2021-09-29: 3,75 kr.
2021-03-31: 3,75 kr.
2020-09-23: 3,50 kr.
2020-03-25: 3,75 kr.
På Axfoods hemsida hittar du bland annat historik, policy och X-datum!
Värdering
Framförallt stabiliteten Axfood visar gör att aktien bör handlas till en premie.
Dessutom har Axfood på senare år växt snabbare än marknaden.
De senaste 5 åren har bolagets omsättning per aktie varit över 10% per år vilket är imponerande siffror för en bransch som brukar växa 5-8%.
Jag anser att Axfood är värd 265 kr per aktie, förutsatt 10% avkastning per år.
Värderingen baserar jag på en DCF-värdering.
För detta får du en stabil spelare i portföljen som inte lär överraska.
Under 200 kr per aktie bör säkerhetsmarginalen vara stor nog att Axfood är ett mycket bra köp i mina ögon. Och det är inte omöjligt att Axfood redan är ett mycket bra köp till dagens pris.
Mina tre case
Base-case:
Värde: 265,24 kr per aktie.
Fritt kassaflöde: 16 kr.
Omsättningstillgångar: 37,77 kr per aktie.
Tillväxt 1-5 år: 4%.
Tillväxt 6-10 år: 3%.
Multipel: 13.
Avkastningskrav 10%.
Bull-case:
Värde: 338,91 kr per aktie.
Fritt kassaflöde: 19 kr.
Omsättningstillgångar: 37,77 kr per aktie.
Tillväxt 1-5 år: 6%.
Tillväxt 6-10 år: 4%.
Multipel: 13.
Avkastningskrav 10%.
Bear-case:
Värde: 105,66 kr per aktie.
Fritt kassaflöde: 7,52 kr.
Omsättningstillgångar: 37,77 kr per aktie.
Tillväxt 1-5 år: 2%.
Tillväxt 6-10 år: 2%.
Multipel: 12.
Avkastningskrav 15%.
Slutord
Under skrivandets gång blev jag överraskad över hur prisvärd Axfoods aktie ändå är.
Jag hittade även en tidigare analys som jag skrev för nästan fem år sedan.
Sedan dess har omsättningen per aktie stigit med ca 8% per år, samtidigt har aktiekursen bara stigit med ungefär 3% per år, exklusive utdelningar.
Det är inte svårt att förstå att Axfoods verksamhet har sprungit ikapp och förbi sin värdering i takt med att aktien presterat likt index (OMXS30).
Det lockar att köpa Axfood, men än ger inte bolagets kalkyl de 15% som är mitt krav för att investera med vettig säkerhetsmarginal.
När det dessutom finns billigare aktörer i Europa om man vill köpa livsmedelsaktier (se min lista här).
Min plan är att i nuläget vänta och se vad som händer med Axfood.
Sjunker aktie ytterligare kan det ges ett bra läge för köp innan 2026 när City Gross väntas gå med vinst.
Men för tillfället avvaktar jag, även om det kliar lite i fingrarna.
Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.
Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.
Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.