I den här analysen går vi igenom en av Sveriges stabilaste aktier: Essity.
De flesta människor i Europa har en relation till Essity.
Bolagets hygienprodukter finns med oss hela livet, från födsel till död.
Så vill du läsa om ett stabilt och osexigt bolag med stor kundnytta har du hamnat rätt!
Innehållsförteckning
”Vi utvecklar, tillverkar och säljer produkter och lösningar som skapar värde och bättre upplevelser inom hygien och hälsa i privata och offentliga miljöer.
Essity gör detta genom att stödja effektiva rutiner för hygien samt förebygga, behandla och övervaka olika hälsotillstånd.”
– ”Vår affärsidé” av Essity
Snabbanalys av Essity B aktie
För att ge en snabb och enkel översikt över för och nackdelar med aktien har jag skapat en snabbanalys.
Analysen uppdateras i realtid, med runt 15-30 minuter fördröjning.
Om bilden inte laddas upp direkt, avvakta några sekunder.. det är mycket data som ska processas!
Förklaring av uträkningarna finner du längst ner på sidan.
Följande text är uppdaterad 2024-04-07.
Lästid ca 6 minuter.
Det här är Essity
Essity är en global producent och leverantör av en mängds olika hygien- och hälsoartiklar.
Bolaget finns i 150 länder och används av en miljard människor varje dag!
Bolaget kom till efter en avknoppning från SCA, år 2017, för att bolagen skulle kunna fokusera på respektive affärsområden.
Ordet Essity är en ordlek som kommer från en sammanslagning av ”essientials” (sv: grundläggande) och ”necessities” (sv: förnödenheter).
Global aktör
I Europa är man nr 1 inom flera av sina varumärken enligt deras varumärkestracking.
Dessutom står Europa för 60% av Esssitys verksamhet.
Essity är även etablerade i Nord- och Latinamerika.
I Latinamerika expanderar man i Brasilien och i Nordamerika försöker man ta marknadsandelar genom flera olika förvärv som skett de senaste åren.
Under 2023 beslöt man att sälja ett av Essitys helägda bolag i Asien.
Bolaget, som heter Vinda, stod för majoriteten av Essitys försäljning i Asien. Ändå säger sig ledningen fortsätta vilja expandera i Asien.
Hur man använder pengarna från försäljningen är ännu inte klart, men det vore inte orimligt att hitta ett bättre passande förvärv, eller återköp av egna aktier.
Tre affärsområden
Consumer Goods
Tillhandahåller olika produkter till icke professionella konsumenter.
Essity är stora inom inkontinensprodukter.
Man säljer flera olika produkter under varumärkena TENA och TENA for Men.
Dessutom absorberande underkläder där även Knix och Modibodi är två av bolagets märken.
Essity säljer även barnblöjor och barnvårdsprodukter där bolagets största varumärken är Libero och Lotus.
Dessutom har man ett brett sortiment av bindor, trosskydd, tamponger, intimtvål, intimservetter med mera.
Genom märken som Lotus, Tempo, Zewa, Cushelle, Plenty, Regio och Familia säljer man bl.a. toalett- och hushållspapper, näsdukar och pappersservetter.
Consumer Goods står för runt 55% av Essitys omsättning (2023) och är Essitys i särklass största affärsområde.
Professional Hygiene
Som namnet avslöjar handlar Professional Hygiene om hygienprodukter som säljs till företag och institutioner.
Dessa produkter används sedan på kontor, industrier, flygplatser, restauranger, hotell med mera.
Det kanske mest kända varumärket inom affärsområdet är Tork, som är en tillhandahåller olika ”handdukssystem”… bli torr efter att ha tvättat händerna helt enkelt!
Handdukar, servetter, behållare, service och underhåll samt sensorteknik för datadriven städning.
Datadriven städning kan vara sensorer i torkar, men kan även vara att genom sensorer i dörrar veta hur många personer som finns på ett ställe, och genom detta kunna anpassa när hygienprodukterna fylls på.
Professional Hygiene står för ungefär 25% av Essitys omsättning (2023).
Health and Medical
Tillhandahåller medicinteknik till hela vårdkedjan.
Produkterna och lösningarna säljs till vårdgivande anhöriga, professionella rådgivare, patienter och konsumenter via apotek, butiker, sjukhus, distributörer och vårdhem.
Inom affärsområdet hittar man inkontinensprodukter, sårvård, kompressionsbehandlingar, kompressionsplagg, våtservetter och tvätthandskar.
Här finns även Gips, skenor, skyddsprodukter och sporttejp.
Health and Medical står för ca 20% av Essitys omsättning (2023).
Hållbarhet
Essity blir gång på gång uppmärksammande för sitt miljöarbete. Och under 2023 blev man utsedda till ett av världens hållbaraste bolag av Corporate Knights när man inkluderades i Global 100-listan.
Listan representerar den 1% av världens företag som presterar bäst gällande hållbarhet.
För tredje året i rad blev Essity även utsedda till Diversity Leader av Financial times och inkluderades i S&P Global Sustainability Yearbook för 2024.
Stabila
Essity är ett av börsens stabilaste bolag, mycket tack vare att de flesta konsumenter fortsätter köpa hygienartiklar även i sämre tider. Det är helt enkelt lättare att skära in på utemat än att inte köpa toapapper eller blöjor åt barnen.
Bolaget lär kunna höja sina varor i takt med ökad inflation, och bör därför vara ganska inflationssäkra.
Men om priserna på pappersmassa, som många av Essitys produkter består av, stiger i pris kommer det synas på sista raden för Essity.
Essity som inte äger någon egen skog (sedan avknoppningen från SCA) föredrar alltså att massa- och skogspriser är låga.
Strategi
Essitys fokus ligger på de marknader de är idag, där vill man vara ledande.
Men även andra marknader där det finns höga marginaler och låg kapitalkostnad är frestande, men det kräver en del ansträngning för att slå sig in på nya marknader då det ofta kräver nya kontakter och kanaler för att nå ut till blivande kunder.
Innovativa
Ett återkommande tema när man pratar om Essity är att hela tiden försöka förbättra sina produkter.
När man jämför med AI-snack kanske det inte låter jätte sexigt att diskutera förbättrad uppsugningsförmåga på bindor och blöjor genom små fickor, eller torkpapper av 100% återvunna fiber.
Men med en miljard personer som använder Essitys produkter varje dag kan även små förbättringar ha stor påverkan på liv och miljö.
Är Essity köpvärd?
Jag är kluven till vad bolagets värdering bör vara, för även om jag anser att Essity är värda en viss premie är man en bra bit ifrån den amerikanska konkurrenten Procter & Gambles lönsamhet.
Essity är ett stabilt bolag vars omsättning växt med ca 5% per år sedan avknoppningen.
Bolaget har en helt klart godkänd ROE som pendlar mellan 8 och 17%.
Det egna kapitalet har växt med cirka 9% per år, trots utdelningar på runt 3%.
Värdering 2024-04-07
För någon som främst vill bevara sina pengar och sakta låta dessa växa kan Essity vara köpvärd vid dagens priser runt 260kr per aktie. Min uppskattning är att Essity för 260kr kan ge ca 7% avkastning per år, inte dåligt för ett så stabilt bolag!
Men eftersom mitt mål är minst 15% per år måste jag tyvärr avvakta köp och istället kolla mot andra aktier.
Baserat på nuvärdesmetoden är min tro att Essity B kan prestera 15% per år i min portfölj vid inköpspris på 182kr per aktie.
Teknisk analys
Kollar man på det tekniska har Essity nyligen stigit över MA10 och över MA200.
Man har dessutom tidigare legat på gränsen till att vara översålda.
Lägg därtill att man ser ut att ha goda chanser att bryta igenom MACD (8-17-9).
Essitys aktiekurs är generellt mycket stabilare än marknaden och har en låg beta på 0,34.
Skulle mitt fokus vara på teknisk analys hade jag varit helt klart intresserad av en ytterligare djupdykning i Essity, men min tillit är till min fundamentala analys. Så jag köper inte baserat på de tekniska indikatorerna ovan, och fundamentalt är det för dyrt för mig, även om jag kan tycka aktien är rimligt prissatt.
Utdelning och utdelningshistorik
Essity har delat ut pengar i många år när de var en del av SCA, men sedan avknoppningen 2017 har man stått på egna ben och gjort egna utdelningar till aktieägarna.
Första året betalade man ut 5,75kr per aktie.
Under 2024 är utdelningen 7,75kr per aktie.
Det motsvarar en utdelningsökning på strax över 5% per år, vilket även motsvarar bolagets omsättningsökning under samma period.
Det verkar finnas utrymme för ytterligare utdelningar i framtiden eftersom Essitys fria kassaflöde inte har några problem att täcka utdelningarna.
Med andra ord känns Essity som en trevlig aktie för utdelningsjägare och ”kupongklippare” som vill ha en stabil pjäs som lär fortsätta höja utdelningarna i jämn takt i många år framöver, trots till synes kort historik.
SEK per aktie | X-dag | Utbetalning |
7,75 | 2024-03-22 | 2024-03-28 |
7,25 | 2023-03-30 | 2023-04-05 |
7,00 | 2022-03-25 | 2022-03-31 |
6,75 | 2021-03-26 | 2021-04-01 |
6,25 | 2020-10-29 | 2020-11-04 |
5,75 | 2019-04-05 | 2019-04-11 |
Källa: Avanza
Reflektion
Jag blir lite stolt när man läser om Essity och dess framgångar, i norden har vi visserligen förutsättningar för att bli duktiga inom pappersprodukter. Men att Essity hade en såhär fin marknadsposition i flera delar av världen är nog det främst jag tar med mig från min research.
Jag har inte följt Essity tidigare, och vid ytan känns det som ett lätt bolag att förstå, men samtidigt är det förmodligen otroligt jag varken vet eller förstår om bolaget, vilket jag såklart vill vara extra ärlig för dig som läser.
Läser man på olika forum är många missnöjda med ”kräftgången” Essity gjort sedan de börsnoterades. Där höjs ibland röster om att VDn borde göra mer.
Men Magnus Groth som har varit VD sedan 2017, och innan dess VD på SCA, känns stabil.
Dessutom har han ett stort och ökande aktieinnehav i Essity.
Personligen tycker jag kritiken är felaktig. En bra VD för mig är inte en person som säljer in bolaget hos investerare för att få upp aktiekursen (undantag vid nyemissioner).
För mig är en bra VD någon som leder bolaget i rätt riktning, oavsett hur aktiekursen går. För dit bolaget går kommer slutligen aktiekursen följa.
Och Essity är på väg åt rätt håll med bl.a. bra avkastning på eget kapital samt stigande omsättning och utdelning.
Samtidigt förstår jag irritationen då det måste göra lite ont för ägare att sedan juni 2017 endast fått 6,8% avkastning (exklusive utdelningar), speciellt eftersom OMXS30 gett 53% avkastning på samma period.
Men klarar man av att skilja på aktiekurs från bolag och orkar hänga i så kan man bli belönad i framtiden, förutsatt att Essity fortsätter med sin tillväxt.
Hurvida jag bör gilla att Industrivärden (familjen Lundberg) är storägare med 30% av rösträtten är jag osäker på, speciellt då de bara äger 10% av kapitalet. Som potentiell aktieägare hade jag nog hellre sett att bolaget vore fritt från Lundbergs makt eftersom jag tror skulle innebära större frihet för skapande av värde för aktieägarna genom uppköp, utköp och avknoppningar.
Samtidigt är det värt mycket att ha en stark ägare med kapital, kompetens och makt i ryggen om det börjar storma.
För egen del skulle jag inte ha några problem alls att köpa aktien om den sjunker ner till mitt önskade pris, oavsett vem som är storägare och vad missnöjda personer skriver om bolaget på forum.
För Essity-aktien är perfekt att köpa och glömma, till rätt pris.
Förklaring uträkningar i snabbanalys
Återbetalningsmetoden
Visar hur många år det tar för bolagets fria kassaflöde att betala av aktiekursen.
Under 7 år är att föredra. Över 10 år är mindre bra.
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.
Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Klicka här för att läsa mer om Återbetalningsmetoden och göra en egen värdering.
DCF – Diskonterat kassaflödesanalys
Metoden går ut på att beräkna summan av bolagets framtida kassaflöden.
Därefter beräknar du bort ditt procentuella avkastningskrav från kassaflödet varje år.
Sedan begränsar du uträkningen till 10 år och sätter istället en multipel på sista årets kassaflöde.
Därefter summerar du samtliga års kassaflöden. När du sedan adderar tillgångar får du fram vad bolaget bör vara värt idag.
Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren, därefter halveras tillväxten.
Omsättningstillgångar räknas med.
Schablonkostnad för skulder är 3% och räknas bort från fritt kassaflöde.
Avkastningskrav 10%.
Multipel-schablon = 13.
Här kan du läsa mer om DCF-analys och göra en egen värdering!
MOS
Margin of Safety-kalkylatorn är tagen från Phil Towns bok Rule#1 Investing.
Uträkningen är en sorts enklare variant av DCF-värderingen och baseras på nuvarande P/E, historisk tillväxt, avkastningskrav och vinst per aktie.
Bolagens värderingar ser sällan bra ut med denna uträkning, men när man hittar ett som ser bra ut bör bolaget utredas!
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.
Regler för uträkningen på sidan:
Följer boken så noga det går, men med små variationer.
Uträkningen sker på Vinst per aktie (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Det högsta av snitt P/E senaste 5 åren och tillväxt x2 utgör multipeln som ligger till grunden för uträkningen.
Multipeln kan inte vara lägre än 8.
Historisk tillväxt får max vara 15%.
Avkastningskravet är 15%.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Phil Town förespråkar att man även ska ha 50% säkerhetsmarginal. Detta är inte medräknat men lätt att själv tillämpa genom att halvera rimligt pris enl. MOS-uträkningen.
Värdering av bolagets egna kapital.
Tillgångar minus skulder. Delas sedan på antalet aktier.
Ju högre siffra i ”Tillväxt högre än P/E” desto bättre. En siffra över 1 signalerar ett billigt pris.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Tillväxt delat på P/E.
En siffra över 2 innebär att bolaget har dubbelt så stora lättomsatta tillgångar som skulder som ska betalas inom kort.
Genom att jämföra omsättningstillgångarna med bolagets skulder kan man få sig en bild av hur stabilt bolaget är.
En siffra över 1 innebär att bolagets rörelsekapital är större än långfristiga skulder.
Om bolagets rörelsekapital (omsättningstillgångar – kortfristiga skulder) är högre än långfristiga skulder lär bolaget inte gå i konkurs, såvida inte några riktigt dåliga beslut tas.
När underliggande dokument inte får kontakt med Google blir många av uträkningar ofullständiga.
Dessa taggas då med #SAKNAS och rättas oftast automatiskt inom 15 minuter men kräver att du laddar om sidan.
Återbetalningsmetoden, DCF och MOS kräver positiva kassaflöden. Om ett bolag redovisar negativt kassaflöde eller vinst innebär det att bolagets värde blir negativt. Eftersom du såklart inte får betalt för att köpa ett bolag, vilket uträkningarna kan antyda, har jag valt att sätta ett sträck (-) på bolag med negativa kassaflöden och vinster.
Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.
Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.
Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.