Hennes & Mauritz aktie (HM B) – Fundamental aktieanalys 2023

”H&M Group is a family of brands and businesses, making it possible for customers around the world to express themselves through fashion and design, and to choose a more sustainable lifestyle. We create value for people and society in general by delivering our customer offering and by developing with a focus on sustainable and profitable growth.”
– 
H&M Group

Innehållsförteckning

Är Hennes & Mauritz aktie (HM B) ett bra köp? 

Storägaren Stefan Persson verkar alltid tycka att HM B är ett bra köp, om man ska tolka köphistoriken.
Men även om hans mål såklart är att tjäna pengar kan det initialt finnas en annan agenda till köpen.

För att reda ut om aktien är ett bra köp för oss småsparare som vill ha avkastning och som inte planerar utöva någon större kontroll över bolaget behöver vi kolla närmare på bolaget.

Här finner du data och uträkningar för hjälpa dig avgöra om HM B är en bra aktie att köpa, både enligt fundamental och teknisk analys.

All data på sidan uppdateras med minst 15 minuter fördröjning.

Det här är H&M

H&M (Hennes & Mauritz) är ett globalt modeföretag och pionjär inom snabbmode.
Snabbmode är kläder som matchar de senaste modetrenderna och du inte använder så många gånger.

Eller som min hustru beskrev det när jag frågade om hennes åsikt om H&M:
”Behöver man kläder i ett år är H&M bra. För barn som växer snabbt kan man få ett 5-pack för en billig peng. Om barnen inte hinner växa ur kläderna så kan man räkna med att kläderna är sönder eller tappat färg inom ett år iallafall”.

H&M har sedan 1947 växt från att vara en ensam butik för kvinnomode i Västerås, till att 2023 ha 150 000 anställda och 4465 butiker över hela världen med kollektioner för dam, herr, ungdom, barn och baby.

Ca 75% av anställda är kvinnor, med en liknande siffra för ledningen. 

Likt IKEA är H&M ett världskänt bolag som är byggt från grunden av en visionär som inte var rädd att fokuserat arbeta för bolagets framgång, med kunden i fokus.

Europas starkaste varumärke 2008
H&M är ett starkt varumärke som 2008 utsåg Financial Times H&M till Europas starkaste varumärke, före IKEA, enl. denna artikel från Privata Affärer.

H&M äger även butikskedjorna Weekday och Monki samt nichade klädmärken som Cheap Monday.

H&M och H&M HOME

H&M Home lanserades online 2009 och finns idag på de flesta onlinemarknader, fristående i konceptbutiker och via shop-in-shop i H&M-butiker. 

I shop-in shop-butikerna kan man sömlöst gå mellan kläder och inredning utan att riktigt förstå var man är (talar från egen erfarenhet).

Hyr byggnader i bra lägen
Butikerna ligger på välbesökta platser och det är omöjligt att som svensk inte ha hört talas om eller sett H&M.

H&M äger få byggnader och sällan mer än 30% av lokalerna i en byggnad.
Eftersom H&M tillämpar principen ”alltid bästa läge eller inget läge alls” får man ofta betala lite högre hyra än många konkurrenter.

På flera platser hyr H&M av Ramsbury AB som i sin tur ägs av storägaren Stefan Persson.

Familjen Persson styr H&M genom ägandeskap
Det är omöjligt att prata om H&M utan att prata om familjen Persson som byggt upp bolaget och är milt sagt aktiva i företaget. Under rubriken ”Historik H&M” kan du läsa hur skaparen Erling gick från att sälja pennor till att skapa Europas starkaste varumärke. 

Stefan Persson 2007 från H&Ms årsrapport

Stefan Persson – Storägare
Stefan Persson är son till H&Ms skapare Erling Persson och föddes samma år som H&M öppnade sin första butik.

Likt sin pappa Erling tycks Stefan Persson har alltid haft många bollar i luften med både styrelseuppdrag och investeringar i olika bolag.

Som huvudägare av H&M var Stefan Persson 2018 den 73e rikaste personen i världen (enligt Forbes) och den rikaste personen i Sverige 2019, enligt den här artikeln i Dagens Industri.

Han har haft många roller inom företaget, bl.a. VD under 17 år samt styrelseordförande.

31 juli 2023 ägde Stefan Persson, inklusive familj och ägda bolag 923 222 534 aktier i H&M, enligt bolagets hemsida. 

Med en utdelning på 6,5kr per år innebär det att Stefan Perssons utdelning blir strax över 6 miljarder kronor.

Dessa pengar används flitigt för att köpa fler aktier i bolaget, förmodligen med syfte att i framtiden köpa ut bolaget från börsen för att kunna utveckla familjeföretaget utan större yttre påverkan.

Pressbild från H&M på Helena Helmersson, VD.

Helena Helmersson – VD
Helena är född 1973 och har jobbat på H&M sedan 1997.

Hon äger 19 070 aktier i H&M och innehar ytterligare 300 000 optioner där hon i oktober 2023 kan köpa motsvarande antal aktier i H&M av Ramsbury Invest AB.

När HM B-aktien kostar 165kr innebär det att hon har ett innehav som är värt ca 3,1 miljoner kronor.
Skulle hon teckna för optionerna innebära det ett innehav på ca 52,6 miljoner kronor.

Helena Helmerssons grundlön är 14 576 073kr per år. Tillsammans med andra förmåner och pensionskostnad blir hennes totala ersättning 19 003 021kr per år, enligt ersättningsrapporten 2022.

Även om Helena inte har rejält innehav just nu, så gör optionerna att hon ändå har incitament att snegla på H&Ms aktiekurs, vilket brukar vara bra för aktieägarna (om VDn är långsiktig).

Läs mer om H&Ms VD här:
https://hmgroup.com/about-us/corporate-governance/ceo/

Historik H&M

H&M grundades av Erling Persson (1917-2002) i Västerås.
Här finner du historien bakom Erling och framgångssagan bakom H&M.

”Erling Persson klädde folkhemmet på samma sätt som Per Albin Hansson (statsminister 1932-1946) byggde det och Ingvar Kamprad (grundare IKEA) möblerade det” – Ursprung oklart.

Började jobba i charken, utan ytterligare vidareutbildning
När Erling var 14 år började han som springpojke i sin pappas charkuteributik.
Erling hade då endast gått sju år i skolan, vilket var obligatoriskt på den tiden.

Penn-Persson och skapandet av Ur & Penn
När Erling skrapat ihop 200kr, motsvarande ca 7500kr i dagens pengavärde, flyttade han till Stockholm.
Där började han sälja ostar, husgeråd och städartiklar.

Han blev känd som Penn-Persson och skapade företaget Pennspecialisten 1943. Pennspecialisten blev senare Ur & Penn som var ett dotterbolag till H&M fram till 2002, då med ett 40-tal butiker.

Testar lyckan i USA
Erling tänkte större och genom framgången med Pennspecialisten kunde Erling finansiera en resa till USA. 
Den storsäljande adventsstjärnan Tindra Kristall såldes in i USA, men efter den amerikanska brandskyddsmyndigheten ökade krav satte käppar i hjulet och Erling återvände hem till sin svenska verksamhet.

1947: Erling skapar Hennes och öppnar första butiken
Erling återvände hem till Västerås och 1947 öppnade han den första klädbutiken på Stora Gatan.
Klädbutiken är för kvinnor och heter Hennes.

Sonen Stefan, numera storägare och tidigare VD i H&M, föddes samma år.

Som entreprenör och säljare ut i fingerspetsarna förstod Erling vad kunderna vill ha, trots avsaknad av spetskompetens inom kläder och mode.

Genom att köpa stora mängder kunde han hålla ner priserna och genom billiga priser kunde han sälja fort och därmed få ruljans på kläderna så han hela tiden kunde köpa in det senaste modet.

1965: Köp av Mauritz Widfors
På 60-talet var det dags att växa och bli bredare.
Genom att köpa jaktbolaget Mauritz Widforss’ Handelsaktiebolag fick Hennes in en fot på marknaden för kläder för män.
Hennes behöll verksamheten mot herrkläder medan företagets inriktning på jaktutrustning knoppades av till företaget Widforss som såldes.

Mauritz Widforss var grundare och ägare av bolaget med samma namn och fortsatte en tid som VD för det avknoppade bolaget efter uppköpet.

Även om jag inte läst det någonstans kan jag tänka mig att genom att köpa ett ”manligt bolag” med fokus på jakt blev det lättare för den nya kundgruppen att acceptera kläderna från det tidigare kvinno-nischade bolaget.

1968: Hennes & Mauritz
Hennes hade tidigare förvärvat Mauritz Widforss och 1968 var det dags att slå ihop bolagen.
Hennes blev Hennes & Mauritz, som sedan blev H&M.

H&M står med andra ord för samgåendet mellan Hennes (för henne) och Mauritz Widfors (jaktbolaget med fokus på kläder för män) som man köpte upp.

1974: Börsnotering av H&M
Vid börsnoteringen fick de anställda förtur att köpa upp till fem H&M-aktier för 375 kronor styck.
I en artikeln från Andreas Cervenka 2009 hade H&M-aktien gått upp över 425 000% sedan börsnoteringen 1974. Detta innebär att den som köpt, och behållt, fem aktier i H&M skulle 2009 ha tjänat nästan 8 miljoner kronor.

Det är lätt att förstå varför familjen Persson är en av Sveriges absolut rikaste familjer.

1982-1985: Stefan Persson blir VD och huvudägare
1982 tar Erlings son Stefan tar över rollen som VD för H&M. Tre år senare lämnar Erling över ägandet av H&M till sin son som därmed blir ny huvudägare.

1987: Första designchefen, Margareta van den Bosch
När H&M hade 4-5 egna kläddesigners och mönsterkonstruktörer var det på tiden att anställa en designchef för att få driva H&Ms profil vidare i rätt riktning.

Valet blev Margareta van den Bosch, som bl.a. var meriterad från designscenen i Milano och tyckte H&M ”verkade kul” (citat Dagens Arbete 2016).
Margareta hade stor påverkan på H&M och var chefsdesigner till 2007. Numera finns hon kvar inom företaget som kreativ rådgivare.

2000: öppnar första butiken i USA: 5th avenue på Manhattan new york.
När H&M, som strävar efter bra läge på sina butiker, öppnar i USA sker det mitt i smeten på 5th avenue på Manhattan, New York.

20 år senare har H&M långt över 500 butiker i USA.

2009-2022: Karl-Johan Persson är VD
Erlings barnbarn, Karl-Johan Persson, blir VD 2009. 2020 avgår han som VD och samma år ersätter han sin pappa Stefan Persson med rollen av styrelseordförande i Hennes & Mauritz.

Stefan Persson är i samband med detta 72 år gammal, hans far Erling lämnade över företagets ägandeskap vid 68 års ålder. Gör Stefan likt sin far lär ägandeskapet av H&M gå i arv till sonen Karl-Johan Persson, även om de andra barnen såklart inte blir lottlösa. Men någon måste styra familjens företag.

Framtid H&M

Som alla stora bolag finns flera saker som bör förändras och förbättras.
Men två av H&Ms många fokusområden just nu är Tech/AI och cirkulär ekonomi.

Ökat fokus på AI och Tech
För att få en mer datadriven verksamhet kollar H&M allt mer på AI och Tech.
Man tror att detta kommer vara nyckeln för kunna erbjuda skräddarsydda produktrekommendationer och ge en bättre kundupplevelse i framtiden.

H&Ms hemsida har fått mycket kritik de senaste åren att vara dålig och ouppdaterad.
Kollar man på trustpilot har H&M fått 1,7/5 i betyg på över 11 000 omdömen, vilket visserligen är i fas med konkurrenterna Zalando och Zara, men lämnar en del att önska.

Min hustru, som är den som handlar på nätet i vårt hushåll, har starka åsikter om H&Ms hemsida.
Trots att hon ofta gillar H&Ms kläder har hon helt slutat att handla på deras hemsida, det är helt enkelt för mycket krångel med försvinnande varukorgar och ologiska flöden. 

Får man till en bättre upplevelse på hemsidan lär man vinna fler kunder.

Cirkulär ekonomi och cirkularitet används allt oftare i H&Ms rapporter.
Detta är aktiviteter som H&M gör för att uppfylla Ellen MacArthur Foundations (EMF) definition av cirkulär ekonomi.

För att klara av EMFs definition ligger H&Ms fokus på att eliminera avfall och föroreningar, cirkulära produkter och material samt regenerera naturen. Två uppenbara områden inom cirkulär ekonomi för H&M att utveckla är produkter och leverantörskedjor.

Cirkulära produkter innebär att skapa produkter som håller länge och i mer hållbart material som t.ex. går att återanvändas.

Cirkulära leverantörskedjor handlar om att bygga system för reparation, återanvändning och återvinning. Man betonar att man vill kunna skala dessa till större mängder, vilket jag tycker låter rimligt inte minst med tanke på att H&M finns över hela planeten och ett av de bolagen som på riktigt skulle kunna påverka.

Kort och gott ska H&M ta ansvar för bolaget, kunder och miljön. ”Ansvarsfull” dessutom en av de tre pelare H&M använder i sin långsiktiga vision om materialinköp.

 

Om detta bara är ett buzz-word man fokuserar på just nu, eller om man på riktigt vill påverka, låter vi framtiden utvisa.

Värdering HM aktie

H&Ms anläggningstillgångar består främst av inventarier (klädlager) och nyttjanderättstillgångar (till lokalerna H&M hyr). Likt de flesta bolag bör man med andra ord inte räkna anläggningstillgångarna i en kalkyl, dessa behövs helt enkelt för att kunna driva företaget framåt och summan är en endast en grov uppskattning av värdet.

Som många andra bolag jobbar man med hävstång och en del lån. Dessa lån drar självklart ner substansvärdet rejält. Men så länge omsättningstillgångarna är större än kortfristiga skulder bör man inte oroa sig för mycket.

Uträkningen för substansvärde kan därför anses vara det som är kvar av fastigheterna efter att lån är betalda.

För ett bolag som H&M föredrar jag att kolla på kassaflödet. Därför fungerar återbetalningsmetoden, DCF och MOS mycket bra. Viktigt dock att tänka på att kassaflödet kan variera rejält kvartal till kvartal, därmed kan uträkningarna variera rejält.

Även substansvärde och tillväxt < P/E fungerar vanligen också bra att kolla på.

Grönmarkerade siffror indikerar att bolaget är billigt och aktien ett potentiellt bra köp.

Återbetalningsmetoden
Visar hur många år det tar för bolagets fria kassaflöde att betala av aktiekursen.
Under 7 år är att föredra. Över 10 år är mindre bra.
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.

Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.

Klicka här för att läsa mer om Återbetalningsmetoden och göra en egen värdering.

DCF – Diskonterat kassaflödesanalys
Metoden går ut på att beräkna summan av bolagets framtida kassaflöden.
Därefter beräknar du bort ditt procentuella avkastningskrav från kassaflödet varje år.
Sedan begränsar du uträkningen till 10 år och sätter istället en multipel på sista årets kassaflöde.
Därefter summerar du samtliga års kassaflöden. När du sedan adderar tillgångar får du fram vad bolaget bör vara värt idag.

Regler för uträkningen på sidan:
Uträkningen sker på Fritt kassaflöde (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren, därefter halveras tillväxten.
Omsättningstillgångar räknas med.
Schablonkostnad för skulder är 3% och räknas bort från fritt kassaflöde.
Avkastningskrav 10%.
Multipel-schablon = 13.

Här kan du läsa mer om DCF-analys och göra en egen värdering!

MOS
Margin of Safety-kalkylatorn är tagen från Phil Towns bok Rule#1 Investing.
Uträkningen är en sorts enklare variant av DCF-värderingen och baseras på nuvarande P/E, historisk tillväxt, avkastningskrav och vinst per aktie.
Bolagens värderingar ser sällan bra ut med denna uträkning, men när man hittar ett som ser bra ut bör bolaget utredas!
Räknar inte med bolagets tillgångar och skulder.

Regler för uträkningen på sidan:
Följer boken så noga det går, men med små variationer.
Uträkningen sker på Vinst per aktie (TTM) och tillväxt (senaste 5 helåren).
Det högsta av snitt P/E senaste 5 åren och tillväxt x2 utgör multipeln som ligger till grunden för uträkningen.
Multipeln kan inte vara lägre än 8.
Historisk tillväxt får max vara 15%.
Avkastningskravet är 15%.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.
Phil Town förespråkar att man även ska ha 50% säkerhetsmarginal. Detta är inte medräknat men lätt att själv tillämpa genom att halvera rimligt pris enl. MOS-uträkningen.

Här kan du läsa mer om MOS och göra en egen värdering!

Värdering av bolagets egna kapital.

Tillgångar minus skulder. Delas sedan på antalet aktier.

Ju högre siffra i ”Tillväxt högre än P/E” desto bättre. En siffra över 1 signalerar ett billigt pris.
Framtida tillväxt baseras på omsättningstillväxt de senaste 5 åren.

Ingen vidare värderingsmetod för fastighetsbolag, men kan ändå vara intressant. Låter därför värderingen vara kvar!

Tillväxt delat på P/E.

En siffra över 2 innebär att bolaget har dubbelt så stora lättomsatta tillgångar som skulder som ska betalas inom kort.

Genom att jämföra omsättningstillgångarna med bolagets skulder kan man få sig en bild av hur stabilt bolaget är.

En siffra över 1 innebär att bolagets rörelsekapital är större än långfristiga skulder.

Om bolagets rörelsekapital (omsättningstillgångar – kortfristiga skulder) är högre än långfristiga skulder lär bolaget inte gå i konkurs, såvida inte några riktigt dåliga beslut tas.

När underliggande dokument inte får kontakt med Google blir många av uträkningar ofullständiga.
Dessa taggas då med #SAKNAS och rättas oftast automatiskt inom 15 minuter men kräver att du laddar om sidan.

Återbetalningsmetoden, DCF och MOS kräver positiva kassaflöden. Om ett bolag redovisar negativt kassaflöde eller vinst innebär det att bolagets värde blir negativt. Eftersom du såklart inte får betalt för att köpa ett bolag, vilket uträkningarna kan antyda, har jag valt att sätta ett sträck (-) på bolag med negativa kassaflöden och vinster.

HM utdelning 2023

Ett av de främsta argumenten att köpa HM aktie är bolagets återkommande aktieutdelning.
Storägaren Stefan Persson använder utdelningen för att regelbundet köpa en större del av H&M.
Man kan därför anta att utdelningarna kommer fortsätta, såvida kassaflödet tillåter, tills Persson har köpt ut H&M från börsen. 

Senaste 20 åren har utdelningen pendlat mellan 4,00-9,75 kronor per aktie och på senare tid har utdelningen täckts väl av bolagets fria kassaflöde.

Utdelningen för 2023 fastställdes till 6,50 kr, under årsstämman 4 maj.

H&M:s utdelningar sker vanligen vid två tillfällen där båda summorna är likvärdiga.
Första utdelningen sker oftast i maj och andra i november.

Historisk utdelning per aktie:
2023-11-15: 3,25 kr.
2023-05-11: 3,25 kr.
2022-11-16: 3,25 kr.
2022-05-11: 3,25 kr.
2021-11-04: 6,50 kr (extrautdelning).
Inställda utdelningar p.g.a. ekonomiskt stöd i samband med Coronaviruset (Covid-19).
2019-11-15: 4,85 kr.
2019-05-14: 4,90 kr.
2018-11-16: 4,85 kr.

Bidrag under pandemin
Likt många andra stora svenska bolag fick H&M bidrag från Svenska staten under Corona-pandemin, 2019-2022. Bidraget var för att undvika varsel och arbetslöshet. Av förklarliga anledningar fick bolagen som tog emot bidragen ej göra aktieutdelningar under den perioden.

När pandemin senare var över hade många stora svenska företag klarat sig bättre än förväntat och kunde därmed göra extrautdelningar.
Detta sved i mångas ögon då man ansåg att det var skattebetalarnas pengar som delades ut och det skrevs mycket om det i t.ex. den här artikeln i Aftonbladet.

Hurvida utdelningen var moraliskt korrekt eller inte går att diskutera, men en sak är säker: ställer man inga krav på återbetalning så lär aktienoterade bolag göra det som gynnar aktieägarna. Så gjorde även H&M.

Kom ihåg att för att vara berättigad en utdelning måste du äga aktien INNAN X-dagen. För HM B är X-dagen oftast ungefär en vecka innan utdelningen.
Genom att kolla på Avanza.se och klicka på ”Nästa utdelning” för respektive bolag kan du enkelt se X-dag.

H&M och återköp
Ett alternativ till att använda pengarna för utdelning är att istället köpa tillbaka aktier.
Detta kan vara skattemässigt fördelaktigt för framförallt utländska aktieägare.

Senaste åren har H&M inte bara delat ut stora belopp, man har även skapat värde för aktieägarna genom att återköpa aktier. Dessa köpta aktier makuleras vilket gör att det finns färre aktier på marknaden och därmed ökar värdet på de kvarvarande aktierna, som behöver dela kommande utdelningar på färre antal aktier.

Under 2022 gjorde man återköp på 3 miljarder kronor.
Här kan du läsa mer om H&M:s återköp:
https://hmgroup.com/investors-sv/aktieaterkop/

Teknisk analys HM aktie

Teknisk analys är inte bara för traders utan kan även kombineras med fundamental analys för att hitta rätt tillfälle att köpa en aktie.

Den tekniska analysen bygger på en sammanfattning från oscillatorer och glidande medelvärden och uppdateras löpande. Intervallet är förinställt på en vecka, men du kan själv välja period genom att klicka på önskat intervall eller ”More” i bilden.

Vill du läsa mer om analysens parametrar kan du klicka på HM_B i bilden.

På Tradingview.com kan du screena, få fundamental information om bolag samt rita och läsa mängder tekniska analyser. Skapa gärna ett gratiskonto genom att klicka på HM_B i någon av bilderna.

Bolagsdata H&M

Slutord

Det är häftigt hur Erling Persson utan utbildning eller vidare kunskap om damkläder skapar H&M. Vilka praktiska lektioner han fått av sin pappa från ung ålder vet jag tyvärr inte, men tydligt är att Erling hade ett driv utöver det vanliga och var dessutom en skicklig säljare som kunde sälja det mesta.

Det är svårt att inte dra paralleller till Warren Buffetts uppväxt där båda tidigt jobbade i familjens och testade flera olika företagsidéer.
Även om Buffett är en idol på många sätt tycker jag ändå att Erlings bedrift att skapa företag är mäktigare.
Kanske eftersom ena vidareutbildade sig, medan den andra testade sig fram.
Eller för att den förstod ett bolags värde, medan den andra skapade ett världskänt klädbolag.

Jag beundrar resan som H&M gjort mer än bolaget själv som tyvärr blivit lite nersolkat av medias rapportering av barnarbete och processer som är dåliga för naturen.
Exempelvis SVTs artikel om ”H&M bränner tonvis med nya kläder” eller Expressens ”Barn arbetade upp till 14 timmar om dagen i H&M-fabriker: ”Vi försökte protestera””.

Under 2000-talet har flera liknande skandaler dykt upp, såpass att H&M numera har FAQ-sidor som handlar om hur man jobbar mot bl.a. tvångs- och barnarbete. Läs mer om H&Ms arbete på deras hemsida.

Men ju större och populärare ett bolag blir desto fler skandaler väntas dyka upp, det viktiga är hur man adresserar detta och lär sig av misstagen.
Här tycker jag H&M är en förebild, och bolag som Ericsson bör titta lite extra på.

Bolag inom detaljhandeln har ofta mycket små marginaler, så även för H&M.
Konkurrensen är hård och allt mer utveckling på digitala plattformar bör ske.

Eftersom Stefan Persson uppenbarligen vill köpa ut bolaget från börsen lär nedsidan och risken vara begränsad. Perssons aktieköp lär helt enkelt kunna hjälpa till att sätta en högre botten på aktien.

Jag lockas av aktien om den hamnar under 120 kr per aktie, fram tills dess står jag på sidlinjen men tittar med stolta svenska ögon på Erlings bygge.

Från försäljning av pennor till bolagsvärde på 270 miljarder kronor… det är inte alla som lyckas med.

Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.

Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Om Rimligtpris.se
Jag har investerat på börsen i över 10 år, och sedan jag fick mitt första barn 2017 har aktieanalys varit ett av mina största intressen.
På Rimligtpris.se får du ta del av mina tankar och verktyg för att nå ekonomiskt oberoende. Här kan du läsa mer om mig och hemsidan.

Ansvarsfriskrivning
Sidan kan innehålla reklam och affiliate-länkar. Det innebär att jag kan få ersättning om du besöker sidan eller gör ett köp via en av länkarna. Det kostar dig inget extra.
Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation. Basera inga beslut på denna text utan gör istället din egen analys. Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.