Analys: Alimentation Couche-Tard

Analys skapad: 2021-11-01
Lästid: 15-25 min

Estimerat rimligt pris per aktie: 55,77 CAD
(Uppdat. 2022-06-04)

Alimentation Couche-Tard (ATD) är ett kanadensiskt bolag med fokus på bensinstationer och närbutiker.
ATD skapades år 1980 i Montreal, Kanada.
Idag finns ATD i fler än 14 000 affärer över hela världen, har ca 124 000medarbetare och med varumärken som Couche-Tard, Circle K och Ingo. Ungefär 80% av butikerna även säljer bensin. 

Bolagets vision är att världen över bli den plats människor föredrar för bensin och bekvämligheter.
Deras mission är att göra kundernas liv lite bättre varje dag genom att erbjuda snabb och vänlig service, förse med mat, varma och kalla drycker, biltvätt och andra hög-kvalitativa produkter och tjänster inklusive transportmedel designat att möta kundens krav på renlig, välkomnande och effektiv miljö.

Operativt ska de ska lyckas med visionen genom att ha fokus på kund, vara finansiellt disciplinerade och rutinmässigt leta efter bästa arbetssätt. Dessutom ska man fortsätta använda sin globala erfarenhet och operationella expertis för att investera i anställda och butiker.

Varje dag besöker över 9 miljoner människor bolagets affärer för att köpa bensin, kaffe, smörgåsar, snacks mm.
ATD äger en stor del av de fastigheter som företaget och franchisetagare nyttjar.

Namnet kommer från franska orden för mat (Alimentation) och nattuggla (Couche-Tard).
Nattugglan speglar bolaget som, tålmodigt och tyst, håller ett öga öppet tills rätt tillfälle visar sig blir ugglan ett rovdjur… dessutom är butikerna öppna mer eller mindre dygnet runt.

Bolaget har ett starkt märke som man satsar på att stärka ytterligare genom global närvaro och kontinuitet, när man går till Circle K ska man veta vad man får, oavsett var i världen man är.

Genom ett starkt varumärke med återkommande kunder kan bolaget ta igen periodvis dåliga marginaler på vissa produkter genom att sälja mer eller höja priset på andra produkter. T.ex. om bensinen tjänar dåligt kan dom höja marginalen på tobak eller mat eftersom ca 50% av resorna till bolagets affärer handlar om att tillgodose ett första behov, som dryck eller mat – Ett tillfälle där priset sällan spelar roll.
Vanligtvis är det beroenden som ska tillgodoses: bensin, nikotin, alkohol, betting, socker, kaffe, skräpmat och snart även cannabis.
Med hjälp av modern teknologi och psykologi optimerar man varje butik till att spela på dessa beroenden.

Närbutiker i Nordamerika genomgår en förändring där stora oljebolag vill göra sig av med närbutiksverksamheten och istället fokusera på att vara leverantör. Det innebär ett guldläge för ATD som drar nytta av att butiker stänger eller säljs. Ett exempel är Statoil som köptes och bytte namn till Circle K.

Eftersom ATD är stora att de kan köpa i bulk och därmed boosta marginalerna. De äger dessutom merparten av deras butiker vilket innebär en rejäl vallgrav som gör det svårt att konkurrera för mindre aktörer. Tack vare denna vallgrav konkurrerar ATD ut eller köper upp konkurrenter.

Bolaget letar ständigt efter sätt att bli populärare och sälja mer. T.ex. experimenterar man med hemleverans, obemannade butiker, ska sälja cannabis samt har paketuthämtning och apotek.

Förutom expansion i Kina ligger ATDs fokus nu på att bli den största och mest populära tankstationen för elektriska fordon (EV).
I Norge har Circle K skapat ljusa och fräscha byggnader för att uppmuntra till rast och köp i butik. Dessa marknadsledande EV-stationer står som modell för övriga märken i Alimentation Couche-Tard och om blir de populära kommer vi få se liknande koncept världen över.

Fräscha stationer med mat och snacks, flera laddstationer, saker för att fixa med bilen (tvätt, vindrute-rengörare och dammsug), flera toaletter, sittplatser med el och usb-uttag kan tyckas vara självklarheter, men kollar man runt på youtube upptäcker man ganska snabbt hur mycket i framkant Norden ligger med närbutiker och laddstationer. 
Hittills har ATD ca 500 laddstationer och 4500 laddställen för kontor och hem i Norge. Det senare planerar man inom en snar framtid sälja direkt via butik.

Det är svårt att missa omställningen som sker i västvärlden mot EV.
Ett exempel är General Motors som under Super Bowl 2021 lovade att ha 30 nya EV-modeller till 2025 och vara koldioxidneutrala 2040. I reklamen informerade Will Ferrell att norrmännen håller på att vinna över USA i kampen om EV.
ATD svarade kort därefter med en egen reklam där en norsk sköldmö står på en mack och ropar att Circle K är redo för EV i USA.
ATDs svar till trots behöver det inte betyda att det är en kamp mellan biltillverkare och närbutiker, snarare tvärtom då EV kräver laddstationer och laddstationer kräver EV.
Det som däremot är en kamp är vara först och top of mind för både närbutiker och biltillverkare när boomen sker eftersom konkurrensen är hård.

Även om reklamernas manus och framförande går att diskutera är det ändå ett intressant budskap i de båda reklamerna: Nu kör vi!

General Motors Super Bowl-reklam


Circle Ks svar på GMs reklam

Bolagets bensinstationers i procent

Bilden visar hur många bensinstationer (fuel sites) bolaget är inblandade i 2021.

Company operated
Platser där bolaget kontrollerar byggnaden genom ägande eller leasing.
Några av dessa platser styrs av en utomstående person som betalar en avgift till bolaget.
Denna siffra inkluderar 982 platser där man endast säljer transportmedel.

Company owned, dealer operated
Platser där bolaget kontrollerar byggnaden genom ägande eller leasing.
En oberoende operatär betalar hyra för att nyttja platsen.
Bolaget kan ibland förse platsen med transportmedel via leveransavtal.
Vissa av platserna drivs av någon annan men under något av bolagets märken (som franchise, licensiering eller liknande överenskommelse).

Dealer owned, dealer operated
Platser som kontrolleras av en oberoende operatör.
Bolaget förser platsen med transportmedel via leveransavtal.
Vissa av platserna drivs av någon annan men under något av bolagets märken (som franchise, licensiering eller liknande överenskommelse).
Denna siffra inkluderar 10 platser som endast säljer transportmedel.

Franchise and other affiliates
Platser som kontrolleras av en oberoende operatör via franchise, licensiering eller liknande överenskommelse under något av bolagets märke.

Både i Canada och USA är bolaget ledande i närbutikssegmentet och den största butiksoperatören i USA räknat på antal aktiva butiker.
I USA sker 68% av omsättningen bolagets omsättning.

I Europa har man en bra position i flera länder, men på det hela inte lika dominant som i Nordamerika.
Här är bolaget ledande inom närbutiker och transportmedel i Skandinavien (Norge, Sverige och Danmark), Irland, Baltländerna (Estland, Lettland, Litauen).
Man har dessutom en betydande position i Polen och lovande tillväxtposition i Ryssland.

I “övriga” (others) är 1900 butiker i 14 andra länder inräknat.

Bolaget har nyligen gjort förvärv i Kina, men då detta endast är 321 butiker (av 14,222 i hela koncernen) lär inte detta göra någon större inverkan förrän ytterligare förvärv gjorts.

Ang. bruttovinst finns inte så mycket att säga mer än att den procentuella fördelningen är snarlikt omsättningen för de regioner Alimentation Couche-Tard är på.

Merchandise and Services (Handelsvaror och Tjänster)
Bolaget har ett brett sortiment av varor där bl.a. snacks har mycket bra marginal – “När kunden tankar på en roadtrip och är hungrig så är priset på mat sekundärt”. Detsamma gäller tobak som en stor inkomstkälla för bolaget.

Man agerar även grossist till självständiga operatörer och franchises.

Mer än hälften kundernas transaktioner gäller endast handelsvaror och tjänster.

Road Transportation Fuel (Transportmedel)

Bolaget säljer transportmedel. I samband med detta görs ofta köp i butiken. Ca 1/4 av kundernas transaktioner gäller endast om bensin.
Man agerar även grossist då man köper transportmedel som man transporterar och säljer till utvalda självständiga operatörer och franchises. Bolaget säljer även bensin i bulk till kunders lager.

Transportmedel står för ca 2/3 av bolagets omsättning medan handelvaror och tjänster står för ca 1/3. Men handelsvaror och tjänster står ändå för över 1/2 av bolagets bruttovinst.

Alimentations Couche-Tards historia

1980 – Första affären öppnar. Laval, Canada.
2001 – Ingång i USA!
2003 – Köper Circle K.
2012 – Expanderar till Europa genom att köpa Statoil.
2015 – Lanserar Circle K globalt.
Köper The Pantry Inc.
2016 – Förvärvar Topaz, en ledande kedja i Irland.
2016 – “Growth in ontario and quebec with Esso-branded sites.
2017 – Förvärvar CST Brands och Holiday Stationstores i USA.
2019 – Presenterar bolaget målet att dubbla omsättning och vinst på 5år (till 2023)!
2020 – Expanderar till Kina genom att slutförda dealen på 321 Circle K-affärer i Hong Kong och 32 franchaisebutiker i Macau.
2021 – ATD ville köpa Carrefour för 25 miljarder dollar. Då Carrefour är Frankrikes största matvarukedja satte den franska finansministern stopp för köpet.

Historik i siffror

Bolaget handlas i CAD men ovan siffror är USD.

För att undvika att bolaget skulle bli uppköpta skapade grundarna två sorters aktier. Ena sorten går att handla med, andra är inte värd något, men ger rösträtt för de tre grundarna fram tills en av de fyller 65. December 2021 försvinner dessa “värdelösa” rösträtts-aktier.
Av denna anledning ser det ologiskt ut när man kollar på bolagets marketcap, aktiepris och antal aktier.
Numera är ATDs marketcap så stor att det är liten risk för ett sådant fientligt uppköp.

Framtid

2019 kom man med målet att dubbla bolagets resultat på 5år till 2023! 2021 meddelade VD att man är på god väg.

Nyligen lanserades Simply Great Coffee – eget märke där man lagt mkt pengar på dyra nya maskiner som ska konkurrera med bla Starbucks till ett billigare pris. Samtidigt är det ett eget märke där marginalerna är höga. Lyckas man konvertera den dagliga försäljningen på runt 750 000st koppar kaffe till det nya märket kommer man kunna se det på koncernens resultat. 
Det är svårt att räkna på hur mycket det nya kaffet kommer påverka utan att veta varken marginaler eller pris på nytt och gammalt kaffe.
Följande exempel är därför endast gissningar av den lekman som skriver analysen…
En mellanstor kopp kaffe kostar idag 25 kr.
Om marginalerna på kaffe går upp med 10%enheter ökar vinsten med 2,5kr per kopp.
Ökar man även priset med 50öre i samband med utbytet till det bättre kaffet blir vinstökningen 3kr per kopp.
Det innebär att vinst före skatt ökar med ca 3% för hela koncernens verksamhet!
(3kr ~ 30 cent. 273 750 000koppar per år * 0,3 = 82 125 000usd extra vinst per kopp. Vinst TTM April 2021: 2 693 000 000usd).

I Europa är nylagad fräsch mat nr 1 i vinst p.g.a dess höga marginaler, därför satsar man på att göra samma sak i Nordamerika.

Stor del av den bensin ATD säljer går till lastbilar. Dock kommer en ökande mängd EV skapa lägre omsättning på bensin. Men p.g.a. ATDs muskler lär man fynd-köpa upp mindre aktörer som inte har råd att konvertera till EV. 

Partner sedan 2017 i IONITY, ett samriskbolag (joint venture), med BMW Group, Daimler, AG, Ford Motor, Volkswagen group där ATD tillsammans med 20 andra bolag agerar platspartner med målet att tillsammans bygga världens största laddningsnätverket. Nätverket ska finnas längst med de större motorvägarna i Europa och ska ha europeisk laddningsstandard med effekt upp till 350kW.

Enligt en studie i USA tror man att merparten av tankning/laddning kommer ske på speciella parkeringsområden inom 15 år. I samband med det räknar man med att 4 av 5 bensinstationer inte längre tjänar pengar på verksamheten.

ATD beger sig mer och mer in i tech och analyserar kunder enskilt och i grupp för att hitta personliga deals baserat på köp och resmönster.

Ser över kassörslösa affärer så kallade “Friktionslösa affärer”

Testar hemleverans.

Bulkköper in större mängder transportmedel för att få bättre marginaler. Detta möjliggörs bl.a. genom ett partnerskap med Musket i Nordamerika.

ATD har börjat sälja cannabis i anslutning till deras närbutiker via bolaget Fire & Flowers (TSX:FAF,FFLWF) som ATD förvärvat 50,1% av.
Bolaget har även ingått ett flerårigt avtal med Canopy Growth.
Det är förhållandevis små avtal, men det öppnar upp en ny marknad för ATD som väntas ge vinst först när USA öppnar upp för Cannabis.

ATD planerar att sälja laddstationer att ha hemma (“Home and office chargingpoints”) via ATD-ägda butiker.

Oavsett hur framtiden blir för bolaget kan man nog kallt räkna med att ATD kommer vara modiga och testa många, många ideér.

 

Ledning

Varje årsrapport understryker ledande personer i bolaget att det är personalen och kunderna som är bolagets viktigaste tillgångar.
Men för att fortsätta göra bra förvärv och därmed ha bra intjäning på eget kapital krävs ibland tuffa beslut.
Bolaget har en fantastiskt fin styrelse med mycket erfarenhet och lojalitet mot bolaget (många år på nacken), men nedan kommer de två personer som jag tror kommer ha störst påverkan på bolaget framöver.

Alain Bouchard, grundare & styrelseordförande
ATDs medgrundare Alain Bouchard var VD fram till 2014 då han lämnade sin post efter 25 år.
Numera sitter han som ordförande i styrelsen och skriver en text i årsrapporten, som publiceras före VD-ordet. Dessa texter är tydliga och prestigelösa med fokus på personal, kunder och bolaget.
Alain är fortfarande en väldigt stor del av företaget och skrev i årsrapporten 2020 att hans engagemang i bolaget kommer fortsätta.
Har vid flera tillfällen sagt att en VDs jobb är att skapa avkastning för ägarna.

Brian Hannasch, VD
Brian Hannasch var nybliven Verksamhetschef för ett bolag med 225 butiker när de blev uppköpta av ATD 2001. Hannasch fortsatte hos ATD och fick mer och mer ansvar. 13 år senare, 2014, blev han VD för ATD och lämnade därmed ansvaret för ATD i USA som han haft sedan 2010.
2016 blev han utsedd till “CEO of the year” av Globe and Mail 2016.

Ledningen i övrig är överlag medelålders, vit och består ganska exakt av 1/3 kvinnor. 

I anonyma undersökningar från Glassdoor får Brian P Hannasch får ett snitt på 70% i betyg (“Approve of CEO”) av 450+ personer som uppgett sig för att vara anställda på Couche-Tard och Circle K.

Risk

Nytt kundbeteende
Transportmedel försvinner mer och mer, konkurrensen räknas bli hård om EV och dess laddningsstationer. Eftersom det är lättare att skapa laddstationer än bensinstationer lär ATD få konkurrens av nya aktörer som snabbköp, parkeringar och privatpersoner vilket kan driva färre människor till ATDs butiker.

ATD har hög omsättning och bra marginaler på tobaksprodukter som står för ca 40% av butikernas försäljningsvinst. Dessa blir allt mindre populära av både privatpersoner och stat. Minskad vinst på tobaksvaror till följd av ändrad köpkraft och minskade marginaler p.g.a. interventioner av länder är därför rimligt. 

Konkurrens
Då ca 80% av bolagets butiker säljer bensin och man dessutom transporterar till andra aktörer krävs det inget geni för att förstå att den dagen bensinen fasas ut behöver bolaget vara innovativa och hitta nya sätt att driva kunder till butikerna.

Alimentation Couche-Tard har många konkurrenter men är få lika stora och framgångsrika inom nischen närbutiker i anslutning till tankstationer. Detta är dock en nisch som blir svår att behålla när alltfler ställen kan locka med laddstationer.
ATDs stora konkurrenter är av 7-eleven, Exxon Mobile och Shell. Andra konkurrenter är även Starbucks och snabbmatkedjor.
Hur ATD ska fortsätta ha höga marginaler när bensin ej drar lika mycket kunder är oklart.

Pandemier, epidemier och andra utbrott
Sånt som påverkar resemönstren hos människor påverkar bolaget.
Under Corona hade bolaget “tur” att människor fortfarande sökte sig till butikerna för mat och snacks trots att färre var ute på vägarna.

Omvärlden
Bolaget har relativt hög belåning, främst i form av 6,3 miljarder USD i obligationer med en genomsnittlig ränta på 3,268%, en ränta som såklart ska betalas ut även i sämre tider. Även om mycket av bolagets skulder är bunda 10-30 år framöver kan ränteökningar påverka bolagets intjäning.

Bolaget samlar och använder kunddata för att optimera sina erbjudanden. Om denna kunddata hanteras på fel sätt eller hamnar i fel händer till följd av cyberattacker kan bolaget ta stor skada, både ekonomiskt och förtroende för varumärket.

Tillväxten drivs av förvärv
Bolagets tillväxt sker främst genom att köpa butiker billigt, för att sedan göra dessa mer lönsamma under eget varumärke. Detta har gått bra och ATD har ihållande över 10% ROIC, men för att bibehålla detta tillsammans med stigande omsättning kräver det fortsatt fokus på bra förvärv.

Värdering

Rimligt Pris

Bull

Bear

Bolaget må ha en del belåning kontra intjäning, men deras räntekostnad för lånen är inte mer än 0,2USD/aktie.

Analysen är gjord i USD och därefter konverterad till CAD för att få fram ett rimligt pris per aktie.

Reflektion

Jag gillar bolaget. Verkligen.
De visade enorm styrka under COVID-19 genom öka resultatet på sista raden, trots att folk inte reser i samma utsträckning och omsättningen minskade.
ATD har visat gång på gång att de är anpassningsbara och inte är rädda för att testa nya saker.

Men det hänger ett stort mörker över hela branschen i samband med att bensin fasas ut och merparten av bensinstationer skulle kunna vara borta inom 15 år. Min tro är dock att ett bolag med med muskler som ATD kommer kunna stå som segrare om 10 år.
Om ATD inte skulle segra finns en stor krockkudde eftersom de äger merparten av fastigheterna, detta innebär inte bara en tillgång att sälja utan även lägre driftkostnader.

Bolaget säljer enorma mängder och kan de hålla försäljningen uppe (eller öka) samtidigt som man genomför effektiviseringar och marginalförbättringar har bolaget en galet ljus framtid. Självklart har de redan gjort mycket förbättringar, men bensinavtalet Musket och deras nya förbättrade kaffe är exempel på att det fortfarande finns saker att göra.
Små ändringar kan göra stor skillnad, nedan är några exempel på vad ATD säljer på en genomsnittlig dag:
– Över 155 miljoner liter bensin.
– Fler än 490 000 varmkorv.
– Ca 750 000 koppar kaffe.

Jag ser inga tecken på att tillväxten kommer avta, snarare tvärtom.
I dåliga tider köper bolaget upp andra butiker och i bra tider flockas kunderna och kassaflöden är bra.

Utköpen gör de noggrant med pris i fokus. Deras intjäning på eget kapital (ROIC) är därför fortsatt bra. De har tidigare backat ur vissa affärer när priset blivit för högt vilket stundtals fått investerare att tvivla på styrelsen. Men i min bok visar detta på en ledning som gör saker för bolaget och aktieägaren snarare än för sig själva. Den dagen de inte kan behålla sin höga lönsamhet på eget kapital bör de dela ut pengarna istället för göra förvärv.
Bolaget nyttjar även hävstången som uppstår med låg WACC och hög ROIC, därför oroar inte deras skuldsättning mig.

Jag är inte helt positiv till expansionen till Kina, men det är ett nytt ställe att sälja bensin på helt enkelt… dessutom har Kina en ökande medelklass så efterfrågan av nikotin, alkohol, socker, kaffe och skräpmat lär öka.

I takt med att bensinen fasas ut kommer färre och färre bolag satsa på att ta upp olja. Detta innebär att bensinpriserna bör gå upp.
Tyvärr tjänar inte ATD på att bensinpriset ökar eftersom bolagets marginaler på bensinen blir lägre, dessutom tenderar människor att tänka en extra gång innan de beger sig ut på vägen vilket även innebär mindre merförsäljning.

Den stora oron är såklart hur enkelt det är att smälla upp laddstationer för EV jämfört med bensinstationer – en stor vallgrav försvinner.
Bolag som MAX Hamburgare och McDonalds har redan visat sig vara populära laddplatser för EV. 
Att även snabbköp smäller upp laddstationer framöver känns inte som en högoddsare.
Om bensinen fasas ut (vilket jag hoppas ur en miljösynpunkt) är det stora uppsidan är att ATD kan göra som de gjort i Norge – penetrera Nordamerika-marknaden och bli top of mind för EV. Kan man dessutom bli en huvudspelare med IONITY ser framtiden ljus ut.

Likt mycket annat handlar framtiden om el. Men bensinen fasas inte ut över en dag.
Oavsett om man tror på EV eller bensinfordon är ATD ett bet på att folk kommer fortsätta resa och har behov som ska tillgodoses.

Disclaimer

Estimerat rimligt pris högst upp på sidan, under loggan uppdateras löpande. Detta sker manuellt och övriga uträkningar och bilder ändras ej, vilket innebär att avvikelser kan förekomma. Priset högst upp på sidan är det som gäller.

Jag är ingen rådgivare och detta är ingen rekommendation.

Vid skrivande av denna text äger jag aktier i bolaget.
Misstag kan ha slunkit in, basera inga beslut på denna text utan gör istället alltid din analys.
Du kan förlora pengar på aktiehandel och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Teknisk analys

Som ett bra komplement till den fundamentala analysen bjuder Tradingview på tekniska indikatorer för Alimentation Couche-Tard.
Till skillnad från analysen uppdateras dessa var 20e minut.

Den tekniska analysen bygger på en sammanfattning från oscillatorer och glidande medelvärden. Intervallet är förinställt på en vecka, men du kan välja detta själv genom att klicka på minuterna i bilden.

Vill du läsa mer om analysens parametrar kan du klicka på “Teknisk analys för 700” under bilden.

På Tradingview.com (affiliate) kan du screena, få fundamental information om bolag samt rita och läsa mängder tekniska analyser. Skapa gärna ett gratiskonto via länken ovan!